پرسش و پاسخ(3)

نکته: هرجا خواستید ترمز کنید، فقط گاز ندید! گاز رو رها کنید و بعد اگر نیاز شد، ترمز بگیرید.

 

ورود به کوچه ها و تعویض سریع دنده ها:

در ورود به کوچه سعی کنید قبلش حداکثر دنده 2 باشه. قبل از رسیدن به کوچه ، با ترمز سرعت رو بسیار کم کنید. حالا در بدو ورود هستیم. اینجا کلاچ رو تا ته بگیرید و خلاص کنید. سعی کنید سرعت رو با ترمز کنترل کنید. با باقیمانده سرعت آروم و نرم بپیچید و وقتی اتومبیل صاف شد، دنده رو یک کنید و مثل حالت معمول حرکت کنید.

نکته: وقتی کمی حرفه ای تر شدید، در هر حالتی می تونید دنده رو عوض کنید. مثلاً وقتی دارید رمان رو می پیچونید و ماشین خلاصه، دنده رو میشه بزنید یک و بعد از صاف شدن فرمان نیم کلاچ کنید و حرکت کنید. اما در حال حاضر بهتره بهمین روش عمل کنید تا دستتون راه بیفته.

وقتی صدای موتور جوریه که باید دنده رو ببریم بالا ولی از طرف دیگه تو شرایطی هستیم که باید سرعت بیاد پایین باید چه عکس العملی نشون بدیم؟

در این حالت گاز ندید تا سرعت کم بشه. توجه کنید ماشین توی دنده ست و هیچ پایی روی پدال فشار نمیاره. فقط ماشین داره با سرعت قبلی که رو به کم شدنه حرکت می کنه. اگر نیاز بود که بیشتر سرعت کم بشه، می تونید ترمز کنید و کلاچ رو هم تا ته بگیرید.

نکته: گاهی میشه هم گاز نداد و هم کلاچ رو تا ته گرفت . گرفتن کلاچ تا ته برای موقعیه که کمتر از حالت رها کردن پدال گاز، بخواید سرعت کم بشه. چون به هر حال وقتی ماشین تو دنده ست، موتور باعث کاهش سرعت میشه. حالا وقتی کلاچ رو بگیرید، موتور از دور خارج میشه و سرعت اتومبیل فقط با اصطکاک چرخ ها با جاده کاهش پیدا می کنه. در سر پایینی اکیداً توصیه میشه برای ترمز کردن، کلاچ رو نگیرید و بگذارید اتومبیل توی دنده باشه و بعد ترمز بگیرید که هم موتور و هم ترمز ها باعث کاهش سرعت بشه و کنترل بیشتری روی چرخ ها داشته باشید.

حرکت با دنده 3 بین سرعت 40 تا 50:

حرکت با دنده3 بین سرعت 40 تا 50 اشکالی نداره فقط در صورتی که در مسیر صاف و یا سرپایینی باشید. در سربالایی بین سرعت 20 تا 50 رو باید با دنده 2 برید که تا 60 هم جا داره. از 50 به بالا( بهتره از 55 به بالا باشه) باید از دنده 3 استفاده کرد که تا 80 و گاهی تا 90 جا داره.

مهارت تعویض سریع دنده ها بستگی به دوچیز داره:

دونستن جای صحیح دنده ها بدون نگاه کردن

مهارت در نیم کلاچ

با تمرین بیشتر این مهارت بدست میاد.نگران نباشید.

 

دوست عزیزم خانم "سهیلا" پرسیده بودند چطور میشه به پدال ها مسلط شد و همین طور در مورد آموزش بد مربی رانندگیشون گله داشتند.

پاسخ:

دوست عزیز، اگر واقعاً مربی شما همچین رفتاری داشته، بهتره که مربیتون رو عوض کنید و با مربی دیگه ای کلاس بگیرید. چون به هر حال مربی خوب و بخصوص اولین مربی در رفتار و عادات رانندگی سال های بعد شما خیلی تأثیر گذاره. توهین کردن و شاگرد رو "زیرصفر" خطاب کردن هیچ کمکی به بهتر شدن رانندگی شما نمی کنه. بلکه اعتماد به نفستون رو پایین میاره. پس اگر رفتارشون ادامه داره، تا دیر نشده با شکایت به آموزشگاه مربیتن رو عوض کنید.

در مورد تسلط به پدال ها و همین طور چرخش فرمان: نگران مسلط شدن به پدال ها نباشید. به مرور زمان یاد می گیرید. اصل کنترل پدال ها با صدای موتوره. به هیچ وجه نباید به دور موتور نگاه کنید. چون از جلو غافل میشید و خطرناکه. در مورد پدال ترمز و مهارت ترمز گرفتن در وبلاگ پست گذاشتم. حتماً مطالعه بفرمایید. در مورد نیم کلاچ هم بهمین ترتیب انواع تمرین ها رو در وبلاگ قرار دادم که در آرشیو پیدا می کنید. اما در مورد پدال گاز:

بطور کلی گاز و کلاچ و دور موتور مناسب( بر حسب دنده) بهم وابسته هستند. برای شروع حرکت اول باید کلاچ رو تا ته گرفت. بعد آروم نیم کلاچ کرد. توجه کنید همین نیم کلاچ کردن خودش 50% کاره. پس در درجه اول باید نیم کلاچ رو خوب خوب خوب یاد بگیرید. بهترین تمرینش هم حرکت ماشین فقط با استفاده از نیم کلاچ( بدون گاز) و همین طور نگه داشتن ماشین با استفاده از گرفتن کلاچ تا ته و دوباره نیم کلاچ کردنه. بعد از اینکه به نیم کلاچ مسلط شدید، باید نیم کلاچ-گاز رو تمرین کنید. نحوه تمرینش اینه که دستی رو می کشید بالا، دنده رو میزنید 1 و بعد نیم کلاچ می کنید. حالا دستی رو بخوابونید و اتومبیل که شروع به حرکت داشت میکرد، کمی گاز چاشنی کار کنید و بیشتر کلاچ رو رها کنید تا اتومبیل شتاب بگیره.

برای تنظیم میزان گاز دادن باید به صدای موتور گوش داد. اول کنار یک راننده خوب بشینید و با دقت به صدای موتور اتومبیل هنگام گاز دادن گوش کنید و همزمان ازش سوال بپرسید تا دستتون بیاد. بعد سعی کنید همین کارها رو پیاده کنید. پدال گاز رو باید یکنواخت فشار داد. نه خیلی تند و نه خیلی کند. پیوسته. حتی اگر هم می خواید اتومبیل شتاب بگیره، باید پیوسته و تند گاز بدید. نه اینکه یهویی پدال رو فشار بدید تا ماشین بپره و یا تلو تلو بخوره. درضمن اینا همش وابستگی مستیم با نیم کلاچ داره.

در مود چرخش فرمان و صاف ایستادن اتومبیل: اصل اول درست گرفتن فرمانه. ساعت های مختلفی برای گرفتن فرمان وجود داره که برای مبتدی ها بهتره با 10:10 یا 09:15 آغاز کنند و کم کم به 08:20 دقیقه برسند که حالت راحت تری نسبت به بالایی هاست. فرمان رو راحت بگیرید. نچسبید بهش! صفت نگیرید! فشار نیارید. راحت بگیرید. مثل گرفتن میله اتوبوس که فقط برای حفظ تعادله. حالا در هنگام حرکت با کمی چرخش به چپ و راست می تونید مسیر درست رو انتخاب کنید. برای حرکت صاف هم اول باید لاستیک ها صاف بشن تا مستقیم حرکت کنید. استرس صاف کردن لاستیک ها رو نداشته باشید. شما به روبرو نگاه کنید و به چپ و راست نگاه نکنید. سعی کنید با نگاه کردن به روبرو، به قدری فرمان بدید که اتومبیل صاف بشه. حالا دیگه نیازی به تکان دادن زیاد فرمان نیست. در هنگام حرکت ممکنه مجبور شید در حد 2-3 درجه فرمون رو تکان بدید تا در مسیر مستقیم حرکت کنید. خب هیچ اشکالی نداره. منم همین کا رو می کنم! پس فرمان رو درست و راحت بگیرید و استرس نداشته باشید و با تغییر درجه های کم و با نگاه کردن به روبرو اتومبیل رو صاف کنید. ( ریلکس باشید).

در نهایت اینکه با صبر و حوصله و تمرین همه چیز بدست میاد. شما حداقل باید یکسال تمرین کنی، حرف بشنوی، خطا کنی، بوق اتومبیل های دیگه رو تحمل کنی و جریمه بشی تا رانندگیت خوب بشه و اعتماد به نفست بالا بره. منم که اینجام هنوز دارم یاد می گیرم و شرایط جدیدی رو تجربه می کنم.

با آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیزم.

/ 29 نظر / 972 بازدید
نمایش نظرات قبلی
اعظم

سلام من تازه با سایت شما آشنا شدم. من تقریبا 9 سال پیش گواهینامه گرفتم و در رانندگی هم مشکلی نداشتم اما شش ساله که رانندگی نکردم. احساس می کنم همش یادم رفته. به نظر شما چقدر نیاز دارم که دوباره برم و آموزش ببینم؟ مرسی از این که مطالب مفی می گذارید.

مهرناز

من میخوام باپژو پارس رانندگی کنم اما با شتابی که اولش میگیره مشکل دارم و حمچننین فرمونش هیدزولیکه و انگار گندس و راحت دور نمیگره و من گواهی نامه دارم..... چیکار کنم ؟؟؟[گریه]

مهرناز

من دست فرمونم رو همه تایید میکنن اما با پراید !!!! .....

اذر

حالا اگر کشور ما مثل بقیه کشورا به جا ماشین پراید بودن ماشینای دنده اتوماتیک عادی بود اینطور برا رانندگی ادم این همه عذاب نمیکشید اخه همه که سرعت عملشون بیست نیس[ناراحت]

نورا

سلام من وقتی میرم امتحان شهری ماشینو که تو سربالایی خاموش میکنم دیگه هر کاری میکنم بالا نمیره نیمکلاچ میکنم خاموش میشه کلاچم ول میکنم گاز میدم ماشین سر میخوره میره عقب نمیدونم چیکار کنم!!!!!!

نورا

و اینکه شما گفتین دستی رو تو سربالایی میکشیم بعد که خواستیم حرکت کنیم میخوابونیم حالا من که مثلا خاموش میکنم دستی رو بکشم افسر قبول نمیکنه که میگه باید با ترمز نیمکلاچ بری تو سربالایی پارک کنی یعنی ترمز دستی رو بکشم قبول میکنه؟

ماریا

عالی بود

roghayeh

سلام من خیلی از رانندگی می ترسم . وگواهینامه ام توی کیفم خاک می خوره .چه کار کنم ؟

بسیار عالی بود واقعا ممنونم.

هدی

سلام اول که بخاطر مطالب مفیدتون ممنونم من ی بار تو ی مسیر سربالایی بود توقف کردم اما ماشینم خاموش شد ماشین داشت میرفت عقب خلاص کردم و ترمز دستی کشیدم اما کمکی نکرد، سربالایی شیبش تند نبود ینی ترمز دست خرابه؟