چگونه و چه زمانی بنزین بزنیم؟

من نمی‌دانم بنزین در مملکت شما لیتری چند است، امّا اینجا در کالیفرنیا ما برای هر لیتر یک دلار می‌پردازیم.  امّا رشتهء کاری من مدّت 31 سال در زمینهء نفت و بنزین است، بنابراین ترفندهایی وجود دارد که بتوانیم از هر لیتر بنزینی که می‌خریم حدّاکثر استفاده را بکنیم.

در اینجا در خطّ لولهء کایندر مورگان که من در سان خوزهء کالیفرنیا کار می‌کنم، در 24 ساعت از طریق خطّ لوله چهار میلیون گالن تحویل می‌دهیم.  یک روز گازوئیل، روز بعد بنزین هواپیما و انواع بنزین معمولی.  ما 34 مخزن در اینجا داریم که گنجایش آنها روی هم رفته 000ر800ر16 گالن است.

فقط صبح زود که حرارت زمین هنوز در پایین‌ترین حدّ قرار دارد بنزین بزنید.  به خاطر داشته باشید که در تمام پمپ‌بنزین‌ها مخزن سوخت در زیر زمین قرار دارد.  هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ‌تر و متراکم‌تر است.  وقتی هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط می‌گردد.  بنابراین، خرید بنزین در بعد از ظهر و حتّی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می‌شود که یک لیتر شما واقعاً یک لیتر نباشد.  در صنعت نفت، گرانش معیّن و حرارت بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما، اتانول و سایر محصولات نفتی نقشی مهم ایفا می‌کند.

هر درجه حرارت که افزایش یابد منفعت زیادی نصیب این صنعت می‌کند.  امّا جایگاه‎های سوخت دارای دستگاه جبران حرارت در پمپ‌هایشان نیستند.

وقتی مشغول بنزین زدن هستید، دستگیره را تا آخر فشار ندهید.  اگر نگاه کنید می‎بینید دارای سه درجه است: کُند، متوسّط و تند.  در حالت کُند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل می‌شود به حدّاقلّ می‌رسانید.  همهء شیلنگ‌ها دارای محلّ بازگشت بخار هستند.  اگر سریع بنزین بزنید، مایع دیگری که وارد مخزن بنزین شما شده بخار می‌شود.  این بخار مکیده شده وارد مخزن زیرزمینی می‌شود به طوری که وقتی شما بنزین می‌زنید، در واقع به آن میزان که دستگاه نشان می‌‎دهد بنزین نزده‌اید.

یکی از مهم‌ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید.  دلیل آن این است که، هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می‎کند.  بنزین به مراتب سریع‌تر از آنچه که تصوّر می‎کنید تبخیر می‌شود.  مخازن ذخیرهء بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند.  این سقف به عنوان نقطهء صفر بین بنزین و جوّ عمل می‌کند تا تبخیر را به حدّاقل برساند.  برخلاف جایگاه‌های بنزین، اینجا که من کار می‎کنم، هر تانکری که ما بارگیری می‎کنیم دارای دستگاه جبران حرارت است تا هر گالن عملاً به میزان یک گالن باشد.

نکتهء دیگری که باید یادآوری کنم این است که اگر تانکر بنزین در حال تخلیه به مخزن بنزین باشد و شما هم در جایگاه سوخت باشید، در آن موقع بنزین‌ نزنید.  به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه می‌شود سبب می‌گردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولاً ته‌نشین می‌شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود.

 

/ 9 نظر / 92 بازدید
موسوفت

سلام خوبی عزیز ؟سریال شکارچی شهر رو دیدی ؟ پیشنهاد می کنم از سایت بیاتو خرید بخری میتونی تو گوگل جستجو کنی!اینم آدرس www.1.bia2kharid2.in راستی تبادل لینک می کنی ؟ با نام موسوفت لینک کن بگو با چه اسمی لینکت کنمmosoftmsh.blogfa.com

گروه طراحی بهترین سازنده

سلامnبرای طراحی بنر و لوگو و هدر و ... به سایت زیر مراجعه کنید .nwww.bestmaker.i با تشکرnگروه طراحی بهترین سازنده

کيميـــــــا/ فرياد سکوت

چه نکات جالبي بود. اميدوارم بشه آنها را بخاطر سپرد و در ايران هم اجراش کرد. مخصوصا" آن قسمت مربوط به بنزين زدن با سه موقعيت کم، متوسط و زياد... چون اينجا همه عجله دارن و اگر در پمپ بنزيني در حالت کند بنزين بزني، خدا مي داند که راننده پشت سري که حتما" عجله دارد( چون در اينجا-ايران- همه عجله دارند بيخودي!!!) چه خواهد کرد؟!!! ممنون بامداد از مطالب زيبات

امید

ا عرض سلام خدمت استاد گرامی من یک سوال داشتم البته چون نمیدونستم کجا بپرسم همینجا نوشتم ببخشید : کنار عدد کیلومتر شمار کلمه TRIP نوشته شده که وقتی دکمه کنارش رو فشار میدی عدد تغییر میکنه و کلمه ODO (اگه درست نوشته باشم )قرار میگیره. میخواستم بدونم از روی کدوم یک از این عددها میتونم بفهمم ماشین چندکیلومتر کار کرده؟ با تشکر فراوان.......

امید

خیلی ممنون از پاسخ کامل و مفیدی که دادین.

امید

آقا دم شما گرم مطلب جالبی بود.نه خسته [چشمک]

hadi

that was awsome man thxxxxxxxxxxx so much

حسین

عاقو دمت گرم

فریاد

عالی بود تشکر