تمرین ترمزگیری: مهار اتومبیل با استفاده از قدرت موتور.

موتور اتومبیل همانگونه که عامل حرکت است، عامل بازدارنده نیز هست. پس از نیروی موتور اتومبیل هم می توان جهت حرکت استفاده کرد و هم در جهت توقف و کاهش سرعت.

اما استفاده مناسب از این امر حائز اهمیت است.چراکه می بایست از این ویژگی در سرعت ها و وضعیت های مناسب استفاده کرد.

تمرین جهت آشنایی با قدرت موتور جهت مهار حرکت:

تمرین 1: در یک مکان خلوت که اتومبیل در آن تردد نمی کند، شروع به حرکت کنید تا با دنده دو به سرعت حدود 50km/h برسید و سپس کلاچ را تا انتها فشار دهید و دنده را خلاص کنید. احساس رها شدگی اتومبیل را حس می کنید؟ در این لحظه ترمز کنید و بصورت ذهنی مدت زمان شروع ترمز تا توقف کامل را اندازه بگیرید.

اکنون یک بار دیگر این عمل را تکرار کنید. منتهی وقتی به سرعت 50 رسیدید، کلاچ را تا انتها فشار دهید و بعد از اینکه کمی اتومبیل بصورت خلاص حرکت کرد، به آرامی پا را از روی کلاچ بردارید و اجازه دهید کم کم چرخ دنده ها درگیر شوند. ایا احساس تسلط بیشتری بر اتومبیل جهت کنترل و ترمز کردن نمی کنید؟ حال با استفاده از این روش، هنگامیکه کلاچ را به آرامی رها می کنید و موتور را درگیر می کنید، سعی کنید از ترمز نیز استفاده کنید و اتومبیل را متوقف سازید. در این حالت شاید بهتر باشد کلاچ را به ارامی و تا انتها رها کنید و سپس ترمز کنید و درست قبل از خاموش شدن اتومبیل، کلاچ را نیز همراه ترمز بگیرید. این کار را چندین بار تکرار کنید و با حالت اول مقایسه کنید.

 

تمرین 2: تمرین بالا را با دنده 3 و سرعت 70 امتحان کنید. این بار می خواهیم تاثیر دنده 3 بر ترمز را درک کنیم. همین کار را با دنده 4 انجام دهید. نتیجه کدامیک بهتر است؟

 

تمرین3: در تمرینی که با دنده 3 انجام می دهید، وقتی دنده 3 درگیر شد،کمی ترمز کده تا به سرعت زیر 50 برسیم؛ سپس کلاچ را گرفته و بلافاصله به دنده 2 بروید. حالا کم کم کلاچ را رها کنید و ترمز کنید و مانند حالت قبل از خاموش شدن اتومبیل جلوگیری کنید. نسبت به حالتی که با دنده 3 ترمز می کردید، چه تفاوتی را احساس می کنید؟

 

بله هرچه به دنده کمتر و سنگین تر برویم، قدرت موتور در کاهش سرعت اتومبیل تاثیر بیشتری خواهد داشت. در حالی که ترمز کردن با دنده های 4 و 5 عملاً تاثیر بسیار کمی دارد.

چند نکته مهم:

1. در اکثر موارد با کاهش دنده ها به 3، موتور کمک بسیار خوبی برای کاهش سرعت خواهد بود. یعنی دنده 3 جمع کننده مناسبی است. اما در معابر و محله ها باید از کاهش دنده به 2 استفاده کرد. زیرا این اماکن محل سرعت رفتن و حرکت با دنده 3 نیست!

2. حتماً در توقف از دنده 4 و 5، ترمز کرده تا به زیر سرعت 80 برسید. سپس دنده را 3 کرده و کلاچ را به ارامی رها کرده و ترمز کنید تا متوقف شوید. هرگز با دنده 4 و 5 تا توقف کامل ترمز نکنید. این کار باعث می شود مدت زمان ترمز تا توقف کامل افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کند.

3. نیازی به رفتن از دنده 2 به 1 برای ترمز نیست. دنده 2 حداکثر توان موتور جهت ترمز را به شما می دهد. پس عملاً این فکر را از سرتان بیرون کنید.

4. ترمز با دنده 4 و 5 اشکالی ندارد. به شرط اینکه در حد نیش ترمز باشد و جلوی مسیر ترافیک نشده باشد. این مورد را برای این ذکر می کنم که گاهی مجبور می شوید با 4 ترمز کنید و مجدداً بدون تعویض دنده با همان 4 حرکت کنید. صرفاً در اتوبان و سرعت بالای 80 و نیش ترمز.

تمرین های ذکر شده در بالا از مهمترین تمرین ها جهت اشنایی با قدرت موتور و مهار اتومبیل است. اگر این تمرین ها را بخوبی انجام دهید، با کسب مهارت لازم می توانید در مواقع لزوم از بسیاری تصادفات جلوگیری نمایید و سلامت خود و دیگران را تضمین کنید.

/ 4 نظر / 156 بازدید
امید

سلام بامدادخان دستت دردنکنه مثل همیشه نکات مفیدو کاربردی و عالی......

محمد

ممنون روحانی

دنیا

سلام توی مورد 2 که نوشتین واسه توقف از دنده 4 و 5 ترمز کنیم و معکوس بدیم دنده 3 اگه کلاچ را ول کنیم و گاز ندیم که ماشین ریپ میزنه؟

زندي

سلام عالي بود ممنون لطفا كمكم كننيد تا بتونم بر ترس غلبه كنم و اين حرفه را ياد بگيرم يكي از ضروريات زندگيم هست اما ترس نمي زاره پيش برم