روز جهانی چراغ ترمز عقب

نکته: منظور از چراغ ترمز، چراغ های قرمز عقب هستند که با گرفتن ترمز روشن می شوند  و نور پر رنگی ایجاد می کنند. به چراغ های قرمز عقب که از داخل و همراه چراغ های جلو روشن می شوند، چراغ خطر گویند.این دو مورد با هم متفاوت است. لامپ های چراغ عقب( ترمز و خطر) یک لامپ دو رشته ای است.

در تصویر بالا لامپ وسطی که دو رشته ای است، در حکم چراغ خطر و ترمز می باشد. با پیچاندن دستگیره کنار فرمان جهت روشن کردن لامپ ها، رشته پایینی روشن می شود و در حکم چراغ خطر است. با ترمز کردن، رشته بالایی روشن می شود که نور بیشتری دارد. لامپ سمت چپی هم برای چراغ دنده عقب( که سفید رنگ است) و یا برای راهنما( که زرد رنگ است) استفاده می شود. دقت کنید که این دو لامپ ( دنده عقب و راهنما) تک رشته ای هستند. لامپ سمت راستی هم برای حبابی های سفید جهت راهنما استفاده می شود.

اگر حبابی شما هر سه رنگ ( زرد و قرمز و سفید) را دارد، از لامپ های سفید استفاده کنید. اگر حبابی شما سفیدرنگ است باید از لامپ های رنگی استفاده کنید.

امتحان چراغ:

اگر تنها هستید، با استفاده از قفل فرمان، پدال ترمز را نگه دارید. سپس به عقب اتومبیل رفته و چراغ های ترمز را نگاه کنید. هر دو چراغ عقب(  و برخی اتومبیل ها چراغ وسط شیشه) باید روشن شوند. اگر یکی از آنها کار نمی کند، باید حتماً عوضش کنید. قیمت چندانی هم ندارد و کار زیاد سختی هم نیست. حتی خودتان هم می توانید این کار را انجام دهید.

اهمیت چراغ ترمز عقب به این خاطره که شما باید در حین رانندگی از اینکه اتومبیل جلویی ترمز می کنه مطلع بشید و بموقع ترمز کنید. پس خواهش می کنم حتماً پشت سر اتومبیلی حرکت کنید که از سالم بودن چراغ های ترمز عقبش اطمینان دارید. در ضمن هر هفته وضعیت چراغ های اتومبیل رو چک کنید. چه چراغ های جلو و چه عقب. حتماً می دونید جریمه نقص فنی چراغ ها بالای 30 تومن و انتقال ماشین به پارکینگ پلیسه. پس بعد از خوندن این مطلب به بازرسی وضعیت چراغ های اتومبیل بپردازید و از سالم بودن اونها اطمینان حاصل کنید.

 

چند نکته مهم:

1. هرگز به رنگ حبابی های چراغ های عقب دست نزنید و از حبابی هایی استفاده کنید که نورهای استاندارد( قرمز برای ترمز و چراغ خطر، سفید برای دنده عقب، زرد برای راهنما) تولید می کنند.

در عکس زیر نمونه غیر استاندارد را مشاهده می کنید.

نمونه غیر استاندارد!

اگر در هنگام ترمز حبابی شما به رنگ سفید روشن شود( کار خطرناکی که بسیاری از افراد برای ظاهراً زیبایی اتومبیل انجام میدن) هرگز راننده پشت سری متوجه ترمز شما نمی شود. بهمین ترتیب برای راهنما زدن هم حتماً باید نور زرد رنگ در حبابی ظاهر شود نه نورهای عجیب و غریب سبز و سفید!!!

خیلی جالبه مدل 2013 نیسان مورانو از نور قرمز برای راهنما استفاده می کنه و این استاندارد کارخانه ست! جای بسی تاسف برای نیسان!

2. همیشه چند عدد چراغ ترمز عقب همراه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل آنها را عوض کنید( قیمت چندانی ندارند).

 

تصویر حبابی استاندارد پراید بهمراه جزئیات:


3. اگر حبابی های اتومبیل کمرنگ شده اند و رنگ چراغ تغییر کرده، در اولین فرصت حبابی ها را عوض کنید.

4. هر هفته از سالم بودن تمامی چراغ های اتومبیل بخصوص چراغ ترمز عقب و همین طور راهنما های عقب و جلو اطمینان حاصل کنید.

 


/ 2 نظر / 300 بازدید
بنده خدا

آی گفتید واسه چراغ ترمز. من 2 هفته کارم بود که به این داداشم بفهمونم که این چراغ ترمز هاتو درست کن وگرنه با این طرز رانندگی اینجانب! پشت ماشین له میشه! راستی در چه صورت در حین رانندگی هر دو چراغ پشت چشمک میزنن؟

ستاره

مرسی بامداد ,توضیحاتِ بسیار خوبی بود