سلام.

سوال های خودتون رو در قسمت نظرات بگذارید تا اینجا پاسخ بدیم. البته من در حد دانش خودم به سوال ها جواب میدم و دوستان بهتره برای راهنمایی بیشتر به اساتید فن مراجعه کنن.

 

در ادامه مطلب به جواب برخی از سوال ها اشاره شده است.

 


سوال اول: مجتبی پرسیده خرابی دیسک و صفحه آیا به خاطر استفاده زیاد از کلاچ هست یا بد تعویض کردن دنده ها یا اینکه یه مورد معمولیه و باید عوض بشه ؟

جواب: دیسک و صفحه در اثر بد عوض کردن دنده ها( مثلاً کلاچ رو تا ته نگه نداری و یا در دور موتور مناسب دنده رو عوض نکنی)، زیاد از حد نگه داشتن کلاچ( مثلاً زدی دنده 1 و پشت چراغ قرمز در حالیکه کلاچ رو تا ته گرفتی ایستادی)، بازی کردن زیادی با کلاچ( مثل نیم کلاچ های بی خودی) و مواردی از این دست خراب میشه. اگر دنده اتومبیلت خوب جا نمیره یکی از دلایلش همینه. من 9 ساله دیسک و صفحه ماشینم داره کار می کنه و خراب نشده. البته باید بگم مصرفی هم هست.اما با نگه داشتن خوب حداقل تا 10 سال دیگه نیازی به تعویضش نداری.

 

سوال دوم: ستاره پرسیده: امروز تو سرعت 100 خواستم برم دنده پنج, دنده جا نرفت و تو  خلاصی چند ثانیه نگهش داشتم ,وسپس دنده رو به اشتباه و از روی استرس بجای 4 توی 3 جا زدم . خودت دیگه میدونی چی میشه ,یه stop  و یه صدای عجیب که از موتور میاد. ماشین پرایده حالا یه سوال دارم که یه ذره فنی هست: با این کار ماشینم چقدر آسیب دید؟  آیا این هم دنده مرده حساب میشه؟ یکبار انجام دادنش هم ماشین رو خراب میکنه؟

جواب: نه هیچی نمیشه. دنده 3 تا 100 تا ماکزیمم جا داره. هیچ اتفاقی برای ماشینت نیفتاده.فقط یه کم دور موتورت در یک لحظه بالا رفته که مشکلی نیست. اون صدای عجیب هم بهمین خاطره.

در مورد جا زدن دنده هم باید بدونی که دنده 5 رو سعی کن شیب دار عوض کنی. یعنی از 4 به 5 رو طوری عوض کن که انگار با یه خط مورب اینجوری ==>  /     دنده رو عوض کنی. بدین ترتیب خیالت راحته که دیگه دنده 3 نمی زنی. اگر راحت نبودی، اول از 4 به وضعیت خلاص بیا و بعد بصورت شیبدار و مورب  / بزن 5. این کار باید در 2 ثانیه انجام بشه. چون نگه داشتن کلاچ در سرعت بالا، کنترل فرمان روی چرخ ها رو کاهش میده و خطرناکه. راستی چه خبره 100 تا ؟ عجله داریا نیشخند

 

سوال سوم: سجاد پرسیده: سلام خسته نباشید اگه ترس از رانندگی را بخوام برای خودم تعریف کنم باید بگم که نظر دیگران در مورد رانندگی من خیلی منو اذیت می کنه همیشه احساس می کنم که به خاطر اینکه من ناشی هستم نباید اصلا رانندگی کنم . در ضمن یکی از مشکلات من در رانندگی رد شدن از میدان ها یا همان فلکه ها ست وقتی که به بغل نگا می کنم ببینم که ماشین میاد یا نه تا رد بشم یادم می ره که در جلو ممکنه ماشین دیگه ای باشه هر چقدر هم که به خودم هشدار می دم باز هم یادم می ره آخرین بار هم به خاطر همین موضوع تصادف کردم از اون روز دیگه رانندگی رو گذاشتم کنار.

 

جواب: سجاد عزیزم. اولین توصیه من به تو اینه که 2 جلسه کلاس بگیری( بصورت خصوصی) و فقط تو این 4 ساعت میدان ها و فلکه ها رو تمرین کنی تا ترست بریزه. دوم اینکه در میدان ها باید قبل از ورود به میدان شرایط رو بسنجی و حرکتت رو با حرکت سایر ماشین ها تنظیم کنی. بعد با سرعت مناسب وارد میدان بشو. حواس باید اول به جلو و بعد به سمت چپ باشه. سمت چپ رو باید از اینه بغل بپایی( خیلی سریع) و تمام حواست رو به جلو متمرکز کنی. بعد راهنما بزن به سمتی که می خوای بری.

اگر می تونی زودتر از ماشین پشت سری بپیچ. اما اگر اون بغل رو بسته و داره رد میشه، باید سرعتت رو کم کنی، بهش راه بدی رد بشه و بعد تو حرکت کنی. توصیه سوم هم اینکه سعی کن در میدان ها مورچه ای حرکت کنی و با ارامش بپیچی در ضمن ما همه تصادف کردیم. من سه بار تصادف کردم! اما اینا همش تجربه ست. نترس و حتماً کلاس رو برو و رانندگی رو ادامه بده.چشمک

 

سوال چهارم: شریفه: من از ادمایی که میبینن خانوم پشت فرمونه میچن جلوش که بترسه و اونایی که باسرعت بالا سبقت غیر مجاز میگیرن و اگه بزنن برن تو اتوبان نمیشه پیداشون کرد میترسم و از جاده و دور برگردون جاده ها .

 

جواب: دسته اول که راننده نیستن شریفه خانم. بهشون توجه نکن و رانندگی خودت رو انجام بده. اهمیت نده. از جاده و دوربرگردون جاده ها نباید بترسی. خب جاده اتفاقاً راحت تره چون ترافیک کمتری داره. یه بار اگه بری شمال متوجه میشی چقدر رانندگی در جاده راحت تر از رانندگی در شهره. در دور برگردان جاده ها و اتوبان ها هم، اول باید از 200 متر قبلش سرعتت رو کم کنی و به سمت دور برگردون کم کم حرکت کنی و راهنمات رو روشن کنی. یعنی برنامه ریزی ما برای ورود به دور برگردان، باید از 200 متر قبلش شروع بشه. این طوری مطمئن و بدون خطر می تونی بپیچی.

 

سوال پنجم: سحر پرسیده: از نقطه دو کلاچ در چه مواقعی باید استفاده کنیم. من وقتی که بخوام وارد کوچه بشم یعنی سر پیچ ها کلاچ را می گیرم. این کار درست است؟ ممنون از شما.

 

جواب:درسته به شرطی که سرعت ماشین خیلی کم باشه. من هم وقتی می خوام بپیچم توی کوچه، درست در آخرین لحظه کلاچ رو می گیرم و دنده رو یک می کنم. یعنی انقدر ترمز می کنم که سرعتم کم بشه و بعد که می خوام وارد بشم کلاچ رو می گیرم و آروم وارد کوچه میشم و بعد دنده رو یک می کنم و حرکت می کنم.

 

سوال ششم: شریفه پرسیده: استاد رانندگیم میگه وسط شیشه مثلثی رو دیدی فرمونت رو بچرخون به قفل در سما شاگردم که رسیدی یعنی چراغ ماشین که داری باهاش دوبل میزنی و دیدی فرمونتو برگردون ولی تا حالانتونستم بعد 12 جلسه یه پارک دوبل درست بزنم همش فاصلم خیلی زیاد میشه خیلی هم دقت کردم چی کار کنم؟ ----------------- یکی هم یه بار بهم گفت شیشه عقب ماشینو سه قسمت مساوی کن یک سمو دیدی فرمونتو بچرخون شونه پلیس هم برگردون ولی امتحان نکردم  راهنمایی میکنیناین روش اصلا درسته یانه؟

 

جواب: در صورتی که اتومبیلی که ازش پارک دوبل می گیرید، فاصله درست را رعابت کرده باشد، باید با این روش پارک درستی بزنید. من در این مطلب و هم در قسمت نظرات، توضیحات کاملی دادم. دوستان هم زحمت کشیدند و به توضیحات بهتر و بیشتری در همین پست اشاره کردن. اول مطالب رو بخونید. بعد به شما پیشنهاد می کنم اگر همیشه فاصله پارک شما با جدول خیلی زیاد میشه، طبق عادت معمول پارک رو شروع کنید و فقط لحظه ای که تصمیم گرفتید فرمان رو به سمت مخالف بچرخونید( شما در حال عقب رفتن هستید) ، توی ذهنتون بگید: هزار و یک. و بعد فرمان رو بچرخونید. اینجوری یک ثانیه بیشتر عقب می روید و فاصله شما با جدول کمتر میشه.

 

 

سوال هفتم: ستاره پرسیده:آیا محکم جا زدن دنده (همچین که صدای جا زدنش بیاد) واسه ماشین ضرر داره؟ گیر بکس نابود میشه آیا؟

 

جواب: اگر این کار بصورت عادت تبدیل بشه و همیشه توی هر دنده ای این کار رو انجام بدید( مثلاً همیشه دنده یک رو صدا دار عوض کنید و بد جا بزنید) باعث خرابی گیربکس میشه و اصطلاحاً کاسه ی گیربکس کچل میشه. اونوقت دنده می پره و در جای خودش ثابت نمی مونه. برای برطرف کردن این مشکل:

الف: در دور موتور مناسب دنده را عوض کنید.

ب: در هنگام تعویض دنده کلاچ را تا انتها بگیرید.

ج: سیم کلاچ را متناسب با پای چپ و راحتی خودتان در نیم کلاچ، تنظیم نمایید.

د: با تعویض واسکازین هر 30000 کیلومتر از گیربکس اتومبیل نگه داری کنید.

[ ۱۳٩۱/۱۱/۳ ] [ ٢:٥۸ ‎ب.ظ ] [ بامداد-ایران ] [ نظرات () ]