تاريخ : ۱۳٩٢/٥/٢٦ | ۳:٠٥ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

این مطلب رو دوست عزیزمون پارسا برای من کامنت گذاشتند که با تشکر از پارسای عزیز برای شما منتشر می کنم.

به این لینک مراجعه کنید


برچسب‌ها: ایمنی خودرو

تاريخ : ۱۳٩٢/٥/۱ | ۱۱:٠٦ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

 

هوای این روزهای کشور به طور بی سابقه ای گرم شده بطوریکه دمای هوا گاهی تا 45 درجه هم افزایش پیدا می کند. در چنین شرایطی بهتر است کمی به فکر اتومبیل هایمان باشیم و به آنها رسیدگی کنیم تا هم در این هوای گرم جوش نیاورد و در اتوبان و زیر افتاب سوزان گیر نکنیم، و هم اینکه با کاهش دمای موتور از کارایی اتومبیل کاسته نشود و به حفظ موتور اتومبیل کمک کنیم. شاید بتوانیم کمی هم کولر بگیریم بی آنکه نگران بالا رفتن آمپر باشیم!

تعویض ضد یخ: ضد یخ هم خاصیت یخ زدایی دارد و هم خاصیت ضد جوش. پس هر دو عمل را انجام می دهد. اما این ماده نیز تا مدتی دوام می آورد و پس از سپری شدن زمان معین نیاز به تعویض دارد. درست مثل روغن موتور.

نسبت ضد یخ و آب: برای اکثر نقاط کشور، نسبت 50% ضد یخ( دو لیتر) و 50% آب کفایت می کند. هرچند این نسبت برای استان هایی مثل بوشهر بصورت 65% ضد یخ و 35% آب می تواند افزایش یابد.

قیمت تعویض: هر لیتر ضد یخ( ایرانی و خارجی) حدود 7000 تا 7500 تومان می باشد که با احتساب دو لیتر ضد یخ و هزینه تعویض، کل هزینه برابر 16000 تا 18000 تومان خواهد بود.

پیشنهاد: از ضد یخ ایــــرانول استفاده کنید که قابل رقابت با انواع مدل های خارجی است و کیفیت خوبی نیز دارد.

توضیحات تکمیلی در لینک های زیر:

1. نکات کاربردی در استفاده از ضد یخ

 

2.چگونه از جوش آوردن خودرو جلوگیری کنیم؟


برچسب‌ها: ضد یخ, ضد جوش

تاريخ : ۱۳٩٢/٥/۱ | ۸:٤٤ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

 

چند وقت پیش بصورت اتفاقی موضوعی به ذهنم رسید گفتم شاید بهتر باشه با شما در میون بگذارم:

توجه کردید تصادفات از بقل چطور صورت می گیره؟ معمولاً اتومبیلی که سمت راست قرار داره، به سمت چپ منحرف میشه و به اتومبیل کناری برخورد می کنه. حالا دو تا سوال پیش میاد:

1. چه کسی مقصره؟

2.چرا این اتفاق افتاده؟

در جواب سوال اول قانون میگه اتومبیلی که انحراف به چپ داشته مقصره.  شما قبول دارید؟

در جواب سوال دوم که به نوعی تکمیل کننده سوال اوله باید اینطور گفت که با اینکه اتومبیل منحرف شده 100% مقصر بوده (چون نقطه کور رو چک نکرده)، اما اتومبیل سمت چپی هم به همون اندازه مقصره. چرا که اولاً بر فرض اینکه لایی کشیدن در کار نبوده و هر دو با سرعت قانونی حرکت می کردند، اتومبیل سمت چپی رعایت فاصله با اتومبیل سمت راستی رو نکرده.  بعلاوه اشتباه بزرگی که انجام داده این بوده که برای مدتی( چند ثانیه) در نقطه کور راننده سمت راستی حرکت کرده و شتاب هر دو ثابت بوده. بعد از این چند ثانیه حرکت یکنواخت در نقطه کور، یعنی درست زمانی که راننده سمت راستی روحشم از وجود یک اتومبیل در نقطه کور خبردار نبوده، اتومبیل سمت چپی پدال گاز رو فشار میده تا سبقت بگیره. در همین حین راننده سمت راستی هم می خواد به سمت چپ تغییر لاین بده که اتفاق رخ میده و تصادف از بقل بوجود میاد.

با توجه به نکته بالا: هرگز در نقطه کور اتومبیل های جلویی رانندگی نکنید! همیشه فاصله ایمنی با اتومبیل های کناری را رعایت کنید، در بین خطوط رانندگی کنید و اگر تصمیم به سبقت دارید، سبقت بگیرید. در غیر اینصورت دقیقاً پشت سر اتومبیل جلویی رانندگی کنید و نه در کنار آن و در نقطه کور.


برچسب‌ها: نقطه کور, رانندگی

تاريخ : ۱۳٩٢/۳/۱٧ | ۱٢:٢٩ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

چند وقت پیش شب هنگام می خواستم به خونه دوستی در غرب تهران بروم. بخاطر اینکه زود راه افتاده بودم و قصد داشتم کمی دیرتر برسم، سرعت رانندگیم رو کم کردم و با 70km/h در لاین دوم رانندگی می کردم. یکی از دوستام می گفت: " رانندگی با سرعت کم لذت بیشتری نسبت به رانندگی با سرعت بالا داره". من به توصیه این دوستم با همون 70 تا رانندگی کردم و سعی کردم از رانندگی لذت ببرم. راستش بد نمی گفت اما در ادامه اتفاقاتی افتاد که نظرم رو کلاً عوض کرد و من تصمیم گرفتم هیچ وقت عادت رانندگی خوبم رو عوض نکنم.


 


برچسب‌ها: مرض روانی, شعور رانندگی

ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۳/۱٧ | ۱٢:۱٥ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

نکته نگران کننده ای که این روزها زیاد می بینم، سرعت بسیار بالای تریلی ها، بونکرها و میکسرهای حمل سیمانه که در اتوبان های تهران مشغول رانندگی هستند. اون هم نه در روز بلکه در ساعات ابتدایی شب یعنی از ساعت 8 به بعد! حداقل سرعت این ماشین آلات سنگین 100 کیلومتر بر ساعته که بسیار نگران کننده ست!

نکته بدتر اینه که این دسته از ماشین ها در لاین سبقت هم رانندگی می کنند و درست عین یک ماشین سواری سبقت می گیرند و تغییر لاین می دهند!!! نمی دونم پلیس راهنمایی رانندگی این روزها کجاست و چرا در اتوبان همت یا حکیم نیست تا جلوی این دسته از رانندگان که با جون ملت بازی می کنند رو بگیره؟ نمی دونم در صورت تصادف با این تریلی ها چه بلایی قراره سر ملت بیاد؟

فقط جهت اطلاع، عبارت "بونکر سیمان" رو در قسمت تصاویر گوگل جستجو کنید تا ببینید چه تصاویری براتون میاره!

توصیه: هنگام مشاهده این ماشین ها، یا پشت سرشان رانندگی کنید و یا اگر می خواهند از شما سبقت بگیرند، بگذارید تا بروند و تا حد ممکن از رانندگی در فاصله نزدیک و جلوی آنها خودداری کنید.


برچسب‌ها: نگران کننده, بونکر سیمان

تاريخ : ۱۳٩٢/۳/٥ | ٩:٠۱ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

از این به بعد یک سری نکات رانندگی رو بصورت تک جمله در وبلاگ منتشر می کنم.بد نیست گاهی بهشون فکر کنیم و در رانندگی استفاده کنیم.

 

نکته: استاد رانندگیم می گفت: می خوای ترمز بگیری، گاز نده!

 

یعنی برای ترمز گرفتن الزاماً نباید پدال ترمز رو فشار داد. فقط گاز ندید تا سرعت کم بشه. این خودش نوعی ترمزگیریه.


برچسب‌ها: نکته روز(ترمز)

تاريخ : ۱۳٩٢/۳/٤ | ٩:٢۱ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

موتور اتومبیل همانگونه که عامل حرکت است، عامل بازدارنده نیز هست. پس از نیروی موتور اتومبیل هم می توان جهت حرکت استفاده کرد و هم در جهت توقف و کاهش سرعت.

اما استفاده مناسب از این امر حائز اهمیت است.چراکه می بایست از این ویژگی در سرعت ها و وضعیت های مناسب استفاده کرد.

تمرین جهت آشنایی با قدرت موتور جهت مهار حرکت:

تمرین 1: در یک مکان خلوت که اتومبیل در آن تردد نمی کند، شروع به حرکت کنید تا با دنده دو به سرعت حدود 50km/h برسید و سپس کلاچ را تا انتها فشار دهید و دنده را خلاص کنید. احساس رها شدگی اتومبیل را حس می کنید؟ در این لحظه ترمز کنید و بصورت ذهنی مدت زمان شروع ترمز تا توقف کامل را اندازه بگیرید.

اکنون یک بار دیگر این عمل را تکرار کنید. منتهی وقتی به سرعت 50 رسیدید، کلاچ را تا انتها فشار دهید و بعد از اینکه کمی اتومبیل بصورت خلاص حرکت کرد، به آرامی پا را از روی کلاچ بردارید و اجازه دهید کم کم چرخ دنده ها درگیر شوند. ایا احساس تسلط بیشتری بر اتومبیل جهت کنترل و ترمز کردن نمی کنید؟ حال با استفاده از این روش، هنگامیکه کلاچ را به آرامی رها می کنید و موتور را درگیر می کنید، سعی کنید از ترمز نیز استفاده کنید و اتومبیل را متوقف سازید. در این حالت شاید بهتر باشد کلاچ را به ارامی و تا انتها رها کنید و سپس ترمز کنید و درست قبل از خاموش شدن اتومبیل، کلاچ را نیز همراه ترمز بگیرید. این کار را چندین بار تکرار کنید و با حالت اول مقایسه کنید.

 

تمرین 2: تمرین بالا را با دنده 3 و سرعت 70 امتحان کنید. این بار می خواهیم تاثیر دنده 3 بر ترمز را درک کنیم. همین کار را با دنده 4 انجام دهید. نتیجه کدامیک بهتر است؟

 

تمرین3: در تمرینی که با دنده 3 انجام می دهید، وقتی دنده 3 درگیر شد،کمی ترمز کده تا به سرعت زیر 50 برسیم؛ سپس کلاچ را گرفته و بلافاصله به دنده 2 بروید. حالا کم کم کلاچ را رها کنید و ترمز کنید و مانند حالت قبل از خاموش شدن اتومبیل جلوگیری کنید. نسبت به حالتی که با دنده 3 ترمز می کردید، چه تفاوتی را احساس می کنید؟

 

بله هرچه به دنده کمتر و سنگین تر برویم، قدرت موتور در کاهش سرعت اتومبیل تاثیر بیشتری خواهد داشت. در حالی که ترمز کردن با دنده های 4 و 5 عملاً تاثیر بسیار کمی دارد.

چند نکته مهم:

1. در اکثر موارد با کاهش دنده ها به 3، موتور کمک بسیار خوبی برای کاهش سرعت خواهد بود. یعنی دنده 3 جمع کننده مناسبی است. اما در معابر و محله ها باید از کاهش دنده به 2 استفاده کرد. زیرا این اماکن محل سرعت رفتن و حرکت با دنده 3 نیست!

2. حتماً در توقف از دنده 4 و 5، ترمز کرده تا به زیر سرعت 80 برسید. سپس دنده را 3 کرده و کلاچ را به ارامی رها کرده و ترمز کنید تا متوقف شوید. هرگز با دنده 4 و 5 تا توقف کامل ترمز نکنید. این کار باعث می شود مدت زمان ترمز تا توقف کامل افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کند.

3. نیازی به رفتن از دنده 2 به 1 برای ترمز نیست. دنده 2 حداکثر توان موتور جهت ترمز را به شما می دهد. پس عملاً این فکر را از سرتان بیرون کنید.

4. ترمز با دنده 4 و 5 اشکالی ندارد. به شرط اینکه در حد نیش ترمز باشد و جلوی مسیر ترافیک نشده باشد. این مورد را برای این ذکر می کنم که گاهی مجبور می شوید با 4 ترمز کنید و مجدداً بدون تعویض دنده با همان 4 حرکت کنید. صرفاً در اتوبان و سرعت بالای 80 و نیش ترمز.

تمرین های ذکر شده در بالا از مهمترین تمرین ها جهت اشنایی با قدرت موتور و مهار اتومبیل است. اگر این تمرین ها را بخوبی انجام دهید، با کسب مهارت لازم می توانید در مواقع لزوم از بسیاری تصادفات جلوگیری نمایید و سلامت خود و دیگران را تضمین کنید.


برچسب‌ها: ترمز کردن, مهار اتومبیل, قدرت موتور

تاريخ : ۱۳٩٢/۳/٤ | ۸:٤٩ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

خوابیدن در هنگام رانندگی در یک لحظه اتفاق میفتد. برای یک لحظه پلک ها روی هم می روند و همان یک ثانیه کافیست تا حادثه ای مرگبار برای شما رخ دهد.

هنگامیکه در حال رانندگی احساس خستگی شدید می کنید، به وضعیت چشم های خود در آینه نگاه کنید. اگر توان باز نگه داشتن آنها را ندارید و آثار قرمزی را در چشمان خود مشاهده می کنید، بدانید که فرصت کمی برای جلوگیری از یک حادثه در اختیار دارید. زیرا هرچقدر هم که حرفه ای باشید، به علت فشار ناشی از رانندگی و نیز حرکت یکنواخت، در یک لحظه وضعیت بدن شما ثابت شده و مغز چنین فکر می کند که شما در وضعیت بی تحرکی و استراحت هستید. بنابراین ناخوداگاه و بدون اینکه متوجه شوید، به بستن چشم ها جهت وارد شدن به وضعیت استراحت کامل فرمان می دهد. این همان لحظه خطرناک و حادثه ساز است. اتومبیلی که با سرعت زیاد در حال حرکت است و بصورت مورب حرکت می کند. در چنین حالتی احتمال چپ کردن اتومبیل بشدت بالا می رود. زیرا به محض اولین برخورد و یا شنیدن صدای بوق اتومبیل های دیگر، راننده از حالت خواب آلودگی درآمده و حرکت ناگهانی انجام می دهد و در اثر این حرکت و چرخش سریع فرمان، اتومبیل به یکباره چپ می کند...

 

بهترین کار برای جلوگیری از این امر، استراحت کافی قبل از رانندگی است. شما هم صبح زود به محل کار می روید؟ آیا دیروقت به منزل بازمی گردید؟ به نظر شما حفظ سلامتی مهمتر از هرچیز دیگری در زندگی نیست؟

 

اگر در هر لحظه ای از رانندگی احساس خستگی می کنید، در محل پارک اضطراری پارک کرده و با آب سرد صورتتان را شستشو دهید. در صورت امکان حداقل برای 20 دقیقه بخوابید و استراحت کنید. این 20 دقیقه جبران کننده 2 ساعت از کمبود خواب شما در شب است.

به هر حال همراه داشتن یک همراه مطمئن در سفرهای جاده ای، به کاهش احتمال تصادف در اثر خواب آلودگی کمک می کند. پس همواره در مسیرهای طولانی از همراهی یک راننده مطمئن و هوشیار دریغ نکنید.

موسیقی غیر یکنواخت و نسبتاً تند در افزایش سطح هوشیاری شما تاثیر بسزایی دارد.سعی کنید حتماً از سری موسیقی های مورد علاقه خود در اتومبیل داشته باشید و به هنگام حرکت به آن گوش دهید.

نکته مهم: هیچگاه در هنگام رانندگی "فکر و خیال" نکنید. فکر کردن بیش از حد در حین رانندگی باعث خیره شدن چشم ها به جلو و کاهش تمرکز شما شده و قدرت واکنش و عکس العمل سریع را از شما می گیرد. بنابراین در هنگام رانندگی فقط و فقط به رانندگی تمرکز کنید و بس.

وسیله ای برای جلوگیری از خوابیدن حین رانندگی

 


برچسب‌ها: خواب آلودگی, خوابیدن حین رانندگی

تاريخ : ۱۳٩٢/۱/٢٥ | ۱:۳۱ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

در ادامه پست قبلی به بیان نکات ایمنی بیشتری می پردازیم.

1.پارک خودرو بصورت دوبل:

حتماً برای شما هم پیش آمده که با کسی بیرون رفته اید و در جایی برای خرید، بصورت دوبل پارک کرده اید. در حالی که دوست شما( یا اعضای خانواده) در اتومبیل منتظر شما هستند تا برگردید.


برچسب‌ها: سرقت اتومبیل(2), ایمنی خودرو(2)

ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۱/٢٤ | ۱٠:٥٠ ‎ق.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

سلام. به عنوان یه مطلب اساسی در دو الی سه قسمت قصد داریم انواع روش هایی که سارقان برای دزدی اتومبیل بکار می برند رو شرح بدیم  و در ادامه روش هایی برای جلوگیری از اونها ذکر کنیم.

 

قسمت اول:

           ایمنی عمومی:


1.قفل فرمان بزرگ، قفل پدال، قفل ترمز دستی: از این سه غالباً قفل فرمان استفاده می شود. اما بهتر است از قفل پدالی که ایمنی بیشتری دارد استفاده کنید.

نکته: در هنگام ترک اتومبیل، حتی برای چند دقیقه، حتماً از قفل های بالا استفاده کنید. چون سارقان در کمتر از یک دقیقه اتومبیل را سرقت می کنند.

نکته: بهتر است در هنگام استفاده از قفل فرمان، خود فرمان هم قفل باشد. قفل را بصورتی بزنید که یک سمت آن به طرف پایین دست چپ، و طرف دیگر به سمت بالا دست راست و چسبیده به شیشه اتومبیل باشد تا تکان نخورد. قفل را تا انتها چفت کنید. برخی سارقان با تغییر ارتفاع فرمان اقدام به بازکردن قفل فرمان می کنند که در صورت چفت بودن درست قفل فرمان، "دوشواری" دارند!

غلط:

غلط!

 

درست:

درست

 

2. دزد گیر + چشمی: دزدگیر هم از واجبات ایمنی خودرو است.

نکته: اگر پول زیادی بابت دزدگیر نمی پردازید و قصد استفاده از دزدگیرهای معمولی( به علت کمبود بودجه) را دارید بهتر است چند مورد را رعایت کنید.

1. از دزدگیرها با مارک های معتبر استفاده کنید.

2. دزدگیر به نحوی باشد که در صورت فعال بودن، استارت اتومبیل کار نکند.

3. از سوئیچ مخفی دریغ نکنید. سوئیچی که بصورت یک کلید کوچک در قسمتی پنهان نصب شده و فقط راننده از آن اطلاع دارد و بدون آن اتومبیل روشن نخواهد شد.

4. برخی دزدگیر ها در صورت قفل شدن بصورت بی صدا، کار نمی کنند و فقط فلاشر می زنند. این مورد را در نصب دزدگیر چک کنید تا حتماً آژیر بزند.

نکته: چشمی(مکمل دزدگیر): چشمی برای ورود غیرمجاز از طریق پنجره ها بکار می رود و وضعیت داخل اتومبیل را با سنسور حرکتی چک می کند.اگر جسمی در اتومبیل تکان بخورد، آژیر بصدا در می آید.


اهمیت چشمی ها در انواع دزدی از طریق شیشه ها، ورود اجسام به هر نحوی به داخل اتومبیل و حرکات مشکوک داخل اتومبیل است و از ملزومات غیر قابل چشم پوشی است! برخی چشمی ها در هنگام قفل کردن بی صدا، فقط فلاشر می زنند و کار نمی کنند.  این مورد در نصب چشمی رعایت شود که حتماً در صورت قفل شدن بی صدا نیز آژیر را فعال کند.

3. اطمینان از سالم بودن درزهای پنجره ها، درها، قفل درها، قفل صندوق عقب و کاپوت.

نکته: آیا در قسمت صندوق عقب اتومبیل شما سوراخ ریزی وجود دارد؟ این مورد از انواع روش های دزدی صندوق عقب خودرو است. مخصوصاً پژو 405 که اغلب به همین روش مورد سرقت قرار می گیرد. اگر این سوراخ را مشاهده می کنید، در اولین فرصت نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. سارقان با هل دادن ضامن درب صندوق بوسیله یک میله باریک، اقدام به بازکردن درب خودرو و سرقت آن می کنند.( یادم میاد یه بار تو اتوبان همت، یه پژو 405 دیدم که 6 جای صندوقش رو سوراخ کرده بودن!)

4.پارک خودرو:

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که هرجایی پارک می کنید؟

بهترین مکان برای پارک اتومبیل، نزدیکترین مکان به شماست. در میادین تره و بار، پارکینگها و حتی خیابان ها سعی کنید تا جایی که می شود در محل های تعیین شده پارک کنید و از پارک اتومبیل در مکان های پرت و دور از سایر اتومبیل ها و در تاریکی خودداری کنید.

5.ضبط:

ضبط اتومیل را حتماً درآورده و در کاور مخصوص قرار دهید و با خود ببرید. اگر ضبط شما ثابت است، کاور پلاستیکی آن را پایین کشیده و آن را مخفی کنید. ضبط های نواری نیازی به مراقبت ندارند چون سارقان تمایلی به دزدی آن نخواهند داشت!

6.داشبورد:

خیلی از شیشه شکستن ها بخاطر دزدی از داشبورد است.

 سارقان فکر می کنند ممکن است دارایی با ارزشی در آن باشد. لذا اقدام به شکستن شیشه یا خم کردن درب اتومبیل می کنند. بنابراین ضمن قرارندادن دارایی ها و مدارک در داشبورد، در هنگام خروج از خودرو و ترک آن، درب داشبورد را بازگذاشته تا از بیرون شیشه قابل تشخیص باشد و سارقان بی خیال شکستن شیشه ها و کج کردن درب اتومبیل شوند!

7. قرار ندادن وسایل شک برانگیز در اتومبیل:

کیف، کوله، پلاستیک، جعبه(خالی یا پر)، جسم پتوپیچی شده، احجام غیر قابل تشخیص، لباس(کت و شلوار و کاپشن)،کفش، راکت تنیس، انواع توپ، ساعت، دسته کلید، لوازم کامپوتری و خلاصه هر چیزی که شک سارقان را برانگیزد را نباید در اتومبیل قرار داد. طوری که قابل دیدن باشد.

اگر از روی اجبار ناچار به قرار دادن وسایل در داخل خودرو هستید، در پشت صندلی راننده و زیر صندلی ها وسایل خود را مخفی کنید. برای اطمینان می توانید چند عدد کتاب یا یک تکه لباس مشکی ناقابل را طوری روی آن بگذارید که مشخص نباشد چیز با ارزشی را مخفی کرده اید.

نکته: صندوق عقب به هیچ عنوان امن نیست! فقط جهت قرار دادن زاپاس و آچارها و وسایل نه چندان با ارزش استفاده شود و پس از هر خرید، داخل آن را خالی کنید.

بسیار خب. در این پست موارد کلی و معمولی ایمنی خودرو را بیان کردیم. اما برای کامل تر شدن مطلب، باید نکات خاص و برخی رعایت ها بهمراه انواع روش های دزدی را هم ذکر کنیم. شما دوستان خوب مطالب خود در این زمینه را کامنت بگذارید تا با استفاده از نظرات شما این مطلب را کامل تر کنیم. در پست بعدی که روز آینده منتشر می کنم، موارد کامل تری را برای شما شرح میدهم.


برچسب‌ها: سرقت خودرو, قفل فرمان, دزدگیر

تاريخ : ۱۳٩٢/۱/٧ | ٩:۳٤ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

یادم باشد که زیبایی های کوچک را دوست بدارم حتی اگر در میان زشتی های بزرگ باشند
یادم باشد که دیگران را دوست بدارم آن گونه که هستند ، نه آن گونه که می خواهم باشند
یادم باشد که هرگز خود را از دریچه نگاه دیگران ننگرم
که من اگر خود با خویشتن آشتی نکنم هیچ شخصی نمی تواند مرا با خود آشتی دهد
یادم باشد که خودم با خودم مهربان باشم
چرا که شخصی که با خود مهربان نیست نمی تواند با دیگران مهربان باشد

 



برچسب‌ها: سال نو مبارک

تاريخ : ۱۳٩۱/۱٢/۱٤ | ۸:۳٥ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

دوست و همکار خوب من "خانم موسوی" مطلب جالبی در مورد مهارت ترمز گرفتن در وبلاگشون قرار دادن که بسیار آموزنده ست و توصیه می کنم حتماً این مطلب رو بخونید. با تشکر از خانم موسوی عزیز.

 

مهارت ترمز گرفتن(کلیک کنید)


برچسب‌ها: مهارت ترمز گرفتن

تاريخ : ۱۳٩۱/۱٢/۱۱ | ۱۱:٠٢ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

دوستان عزیز ببخشید من یک مدته آپ نکردم و این بخاطر سرماخوردگی و تب و لرز شدیدیه که این روزها دارم. تنها توصیه من به شما دوستان اینه که کمتر از خونه در هوای آلوده و ویروسی بیرون برید و دست هاتون رو خوب بشورید. هیچ چیز بهتر از دست تمیز جلوی بیماری رو نمی گیره.

نکته1: بعد اینکه خواهش می کنم در این روزهای پایان سال با دقت بیشتری رانندگی کنید.چون همه بدجوری عجله دارند و من علتش رو نمی دونم! سعی کنید با رانندگی درست، سال 91 رو بدون حادثه سپری کنید. پشت اتومبیل هایی رانندگی کنید که راننده ی مطمئنی پشتش نشسته باشه و چراغ ترمزهاش سالم باشه. فاصله قانونی رو رعایت کنید، لجبازی نکنید، زیر 100 تا رانندگی کنید، از لاین وسط حرکت کنید، ترمز ناگهانی نکنید، فاصله اتومبیل عقبی رو هم تنظیم کنید تا زیاد بهتون نزدیک نباشه، مطمئن سبقت بگیرید، راهنما فراموش نشه، کمربند ایمنی تمام سرنشینان عقب و جلو رو حتماً ببندید( مخصوصاً کمربندهای عقب).


 

در هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت نکنید،در موقع ترافیک همیشه حواستون به جلو باشه و از نگاه کردن زیادی به اینه های بغل جداً پرهیز کنید( باید سریع اینه های بغل رو نگاه کنید و چشمتون رو به جلو بدوزید) و از انحراف به چپ و راست بدون چک کردن نقاط کور اینه های خودداری کنید.

 

از دوستان تهرانی هم خواهش می کنم به علت بسته شدن اتوبان بابایی و شلوغی همت و حکیم، صبح ها زودتر از خونه بیرون بزنند و یا از مسیر یادگار شمال و چمران شمال برای رفت و یادگار جنوب و چمران جنوب برای برگشت استفاده کنند، چون این روزها خیلی خلوت هستند. اتوبان نیایش هم همیشه خلوته و بهتره برای رفت و برگشت ازش استفاده کنید. بدترین اتوبان همت غرب و شرقه که بدجوری حتی ساعت 6.15 ترافیکه!


صیاد شمال و جنوب، امام علی شمال و جنوب هم بسیار خلوت و خوب هستند و می تونن به جای اتوبان بابایی و صدر( که این روزها به علت تعمیرات بستن) استفاده بشوند.

نکته2: توصیه دیگه هم برای تونل توحیده. در هنگام عبور از تونل توحید خیلی دقت کنید چون بکدفعه نگاهتون خیره میشه و ممکنه نفهمید اتومبیل جلویی ترمز کرده. این هم به علت ساختار بسیار فاجعه در تونل توحیده که کناره های پل بدجوری چشم رو اذیت می کنه و تمرکز رو از راننده می گیره.

در تونل ها هرچند کوچک، حتماً چراغ ها رو روشن کنید.

نکته 3( مهم): در سرازیری ها خسیس بازی در نیارید و از خلاص کردن اتومبیل جداً پرهیز کنید. چرا که وقتی ماشین تو سرازیری خلاص باشه، حدود 90 کیلومتر سرعت می گیره و کنترل فرمان روی چرخ ها و همین طور ترمز، به شدت افت می کنه و در صورت بروز حادثه نمی تونید ماشین رو کنترل کنید و امکان چپ کردن وجود داره. باور کنید اگر در سرازیری ماشین تو دنده باشه، خیلی خیلی کم بنزین مصرف میشه، شاید حدود 1 لیتر. پس ارزش نداره بخاطر این 1 لیتر، ریسک کنید.

نکته4: در آخر هم توصیه می کنم اگر اتومبیلتون مشکل داره، در اولین فرصت درستش کنید. ترمز ها، آج چرخ ها، آینه ها، چراغ های ترمز و چراغ های جلو( که متاسفانه بیش از 30% اتومبیل های توی تهران، چراغ هاشون خرابه. چراغ ترمز که ندارند، چراغ های جلو هم نوربالا میزنه!!!)، میزان بودن و نکشیدن فرمان به چپ و راست( برای اینکه بدونید فرمان می کشه یا نه، در یک مسیر مستقیم حرکت کنید و فرمان رو صاف کنید. حالا چند لحظه رهاش کنید ببینید به چپ یا راست می پیچه یا نه؟ اگر پیچید که باید ببرید میزان فرمان کنید) از مهمترین موارد در چک کردن اتومبیل هستند. حالا سرویس های روغن موتور و فیلتر ها که باید هر 6 ماه یکبار انجام بشن بهشون اضافه کنید تا اتومبیلی در شأن و شخصیتتون رو سوار بشید. هر چند اتومبیل کم قیمتی باشه که اصلاً مهم نیست. باشه؟

دیگه اینکه یه چند روزی مارو تحمل کنید تا خوب بشم بعد با کلی مطلب جدید و تازه در خدمت شما دوستان خواهم بود. البته سوال ها رو هر روز جواب میدم. شاد و سلامت و تندرست باشید و حرفه ای، با دقت و با آرامش و بدون دعوا رانندگی کنید.


برچسب‌ها: رانندگی ایمن, سرویس اتومبیل, ترافیک

تاريخ : ۱۳٩۱/۱٢/۱ | ۱٠:٠۸ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

 حتماً متوجه شدید که در روزهای اخیر شمار رانندگانی که چراغ های اتومبیلشون نقص فنی داره، رو به زیاد شدنه . حداقل شما این طور نباشید.


برچسب‌ها: چراغ ترمز

ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱۱/٢۸ | ۸:٢۱ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

قسمت دوم سوال و جواب:( این پست به روز خواهد شد)


 


برچسب‌ها: سوال و جواب 2

ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱۱/۱۱ | ٩:۳۸ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

چند وقت پیش داشتم فکر میکردم که مهمترین اصلی که باعث جلوگیری از تصادف میشه چیه؟ خب می تونم فقط یه کلمه بگم: حرکت یکنواخت! برای همین بهتره یک سری اصولی رو که رعایتشون باعث کاهش احتمال تصادفات میشه رو بیان کنیم و مطمئن باشید با رعایت این اصول که در مطالب بعدی کامل تر هم خواهند شد، هیچ گاه باعث بروز تصادف نخواهید شد.

اصل یکم: حرکت یکنواخت:

این اصل از مهمترین اصول رانندگیه و به نظر من هر راننده ای باید بتونه یکنواخت رانندگی کنه. حالا یعنی چی؟ یعنی اینکه :

1. در هنگام سبقت گرفتن، برای اینکه بدونیم آیا اتومبیلی در نقطه ی کور ما قرار داره یا نه، کمی خم می شویم و به آینه بغل نگاه می کنیم. در صورتی که اتومبیلی وجود نداشت سبقت می گیریم. اما سوال اینجاست که آیا همیشه این کا جواب میده؟ یعنی 1% هم احتمال نداره که ما اتومبیلی که در نقطه کور قرار گرفته رو ندیده باشیم؟ ایا در شب و یا هوای بارونی و مه گرفته هم می تونیم همین قدر خوب تشخیص بدیم؟

جواب اینه که نه! هرگز نمیشه 100% مطمئن بود که در هنگام تغییر مسیر( تغییر لاین) و یا در هنگام سبقت گرفتن هیچ اتومبیلی در نقطه کور ما قرار نداره. اما چه باید کرد؟ قید سبقت رو بزنیم؟ نه! باید یه راه حلی براش بیاندیشیم.

راه حل: در هنگام تغییر لاین و یا سبقت گرفتن علاوه بر چک کردن نقاط کور، سعی کنید با تغییر مسیر یکنواخت حرکت کنید. یعنی اگر می خواید 5 درجه منحرف بشوید و سبقت بگیرید( منظور از 5 درجه منحرف شدن اینه که کمی فرمان را به سمت چپ بگیرید و لاین را عوض کنید) این 5 درجه را سعی کنید به آرامی انجام دهید و نه با حرکت ناگهانی! اگر شما به طور ناگهانی به سمت چپ منحرف بشوید و سبقت بگیرید، راننده ای که احتمالاً در نقطه کور شما قرار گرفته، فرصتی برای عکس العمل و با خبر کردن شما از خطر نداره. اما در تغییر مسیر آرام و یکنواخت، فرصت می کنه تا شما رو از خطر آگاه کنه و شما از انجام سبقت یا تغییر جهت منصرف شوید و یا می تونه عکس العمل مناسبی نشون بده و سرعت خودش رو کم کنه تا از بروز حادثه جلوگیری کنه. خب با من موافقید که در کل هر حرکتی در رانندگی باید یکنواخت و پیوسته باشه و نباید در مواقعی که ضرورتی نداره حرکت ناگهانی انجام داد؟

در تصویر سمت چپ می بینیم که اتومبیل قرمز با حرکت ناگهانی تغییر مسیر داده و به احتمال زیاد با اتومبیل مشکی برخورد می کنه( این احتمال با دایره های کمرنگ نشان داده شده). در تصویر سمت راست تغییر مسیر پیوسته رو می بینیم که احتمال برخورد دو اتومبیل قرمز و مشکی کمتر شده و اتومبیل مشکی فرصت عکس العمل مناسب رو داره.

اصل دوم: پیچیدن:

الف) پیچ عرضی جاده: وقتی در اتوبان در حال حرکت هستید و به یک خروجی بصورت نیم دایره وارد می شوید باید چند نکته رو رعایت کند:

1. حداکثر سرعتتون 50 کیلومتر بر ساعت یا کمتر باشه.

2.حداکثر دنده اتومبیل 3 و یا کمتر باشه. ( با دنده 4 یا 5 نپیچید.کنترل فرمان روی چرخ ها کم مشه).

3. در گردش به راست، از منتهی الیه سمت راست حرکت کنید و بپیچید. چون اگه از سمت چپ به پیچیدن ادامه بدید، هم باید فرمان بیشتری برای کنترل اتومبیل بدهید و هم نیروی گریز از مرکز در صورتی که سرعتتون بالا باشه، شما رو به گاردریل ها می کشونه. اگر در مسابقات رانندگی هم دقت کرده باشید، در سر پیچ ها، همه اتومبیل ها از نزدیک ترین نقطه سمت مرکز دایره گردش می کنند.

 

در مورد گردش به چپ( پیچ های به سمت چپ) هم باید از نزدیک ترین نقطه به سمت چپ حرکت کنید. یعنی در کل برای هر نوع پیچ نیم دایره ای( چه گردش به چپ و چه گردش به راست)  از سمت مرکز دایره حرکت کنید و به سمت محیط دایره نروید.

ب) پیچیدن در معابر: وقتی قصد ورود از خیابان اصلی به فرعی را داید، در هنگام ورود به فرعی، باید بصورت قوس دار بپیچید. طوری که اتومبیلی که در فرعی در حال حرکت است، شما را ببیند. هرگز بصورت " زاویه تیز" نپیچید و همواره سعی کنید بصورت قوس دایره ای بپیچید.


برچسب‌ها: پیچیدن درست, حرکت یکنواخت

تاريخ : ۱۳٩۱/۱۱/٦ | ٩:۱۱ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

این پست رو بنا به درخواست دوستان عزیز ایجاد کردم. امیدوارم مطلب مفیدی باشه.

سرعت گیر:

1. فلسفه سرعت گیر: کم کردن سرعت برای جلوگیری از بروز حادثه. مثلاً جلوگیری از برخورد با عابرین پیاده، جلوگیری از برخورد با اتومبیل های دیگر در سر تقاطع ها و هشدار در عبور از برخی جاده های تنگ و باریک که معمولاً شیب تندی دارند.

2. پرش از سرعت گیر: صدمه دیدن جلوبندی اتومبیل( سیبک ها، چپقی ها، بلبرینگ و در کل جعبه فرمان) و مخصوصاً صدمه جدی به کمک فنرهای جلو و عقب. البته موارد ذکر شده برای سرعت گیرهای با ارتفاع بلند است. سرعت گیرهای معمولی به مرور زمان باعث این خرابی ها می شوند اما در سرعت گیرهای با ارتفاع بلند، یک مرحله پرش از روی آنها مسلماً به اتومبیل شما صدمه خواهد زد .

 

3. نحوه عبور از سرعت گیرهای زرد رنگ:

 

قبل از رسیدن به سرعت گیر( مثلاً فاصله 50 متری) سرعت خودتون رو کم کنید و اگر دنده 4 هستید، به دنده 3 رفته و ترمز کنید. در صورتی که دنده 3 یا کمتر هستید، می توانید با همین دنده ترمز کنید. سرعت خودتان را کم کرده تا حدی که انگار آماده ی ایستادن در پشت سرعتگیر می شوید. وقتی سرعت شما خیلی کم شد(در حدود 10 کیلومتر بر ساعت) :

-دنده را خلاص کنید و پای چپ را از روی کلاچ بردارید.

-با کنترل ترمز حرکت کنید.

 

-به آرامی و با سرعت قبلی اتومبیل که  در حدود 10 کیلومتر بر ساعت یا کمتر است، چرخ های جلو را از سرعت گیر رد کنید. دقت کنید که قبل از رد شدن چرخ های جلو، ترمز را رها کرده باشید.

-به محض رد شدن چرخ های جلو، کلاچ را تا انتها گرفته و دنده را یک کنید و منتظر شوید تا چرخ های عقب هم از سرعت گیر رد شوند.

-وقتی چرخ های عقب رد شدند،نیم کلاچ کرده و کمی گاز چاشنی کار کرده و با دنده یک حرکت  کنید.

 

4.نحوه عبور از سرعت گیرهای با ارتفاع بلند:

 

این نوع سرعت گیر ها دارای شیب زیاد در دو طرف و همین طور ارتفاع در قسمت وسط هستند. تفاوتی که با نوع اول سرعتگیر( نوع زرد رنگ) دارند، در دو چیز است:

1. در صورت پرش با سرعت زیاد، بلافاصله به اتومبیل شما صدمه می زند.

2. با سرعت بیشتری می توان از روی آنها رد شد. مثلاً 20-30 کیلومتر.

نحوه عبور از آنها هم مشابه مورد بالا است با این تفاوت که شما می توانید سرعت خود را کم کرده و دنده را 2 کنید و با همین دنده و در حالیکه حرکت می کنید، از آن عبور کنید. یعنی نیازی به خلاص کردن دنده نیست. دقت کنید که در لحظه ای که از سرعت گیر در حال عبور هستید، ترمز نکنید. ممکن است به اتومبیل شما (ترمز ها و اکسل) آسیب وارد شود.

 

در چه مواقعی باید حتماً در پشت سرعت گیر ایستاد؟

در مواقعی که سرعت گیر نزدیک به محل عابر پیاده است، باید 100% سرعت خودتون رو به زیر 10 برسونید و اجازه عبور به عابرین پیاده را بدهید. این مورد نوعی فرهنگ سازی در کشور ما محسوب می شود که متاسفانه 99% افراد رعایت نمی کنند! واقعاً جای بسی تاسف است!


برچسب‌ها: سرعت گیر

تاريخ : ۱۳٩۱/۱۱/۳ | ٢:٥۸ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

سلام.

سوال های خودتون رو در قسمت نظرات بگذارید تا اینجا پاسخ بدیم. البته من در حد دانش خودم به سوال ها جواب میدم و دوستان بهتره برای راهنمایی بیشتر به اساتید فن مراجعه کنن.

 

در ادامه مطلب به جواب برخی از سوال ها اشاره شده است.

 


برچسب‌ها: پرسش و پاسخ 1

ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٢٥ | ۱٠:۳٧ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

ترس از رانندگی:

ترس از رانندگی ممکنه دلایل زیادی داشته باشه. مهمترین دلیلش نداشتن تسلط کافی در رانندگی و یا نوآموز بودن ماست.

اما ترس ما از چی می تونه باشه؟


  1. به عابر پیاده بزنیم.
  2. به اتومبیل دیگران برخورد کنیم و تصادف کنیم.
  3. دیگران با ما تصادف کنند.
  4. دیگران باعث استرس ما می شوند.

حالا موارد بالا رو یکی یکی با هم مرور می کنیم و راه های غلبه بر این ترس رو ذکر می کنیم.


برچسب‌ها: ترس از رانندگی

ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۱٠/٢٥ | ۸:٥٩ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

سه کاری که نباید در رانندگی انجام داد:

1. در هنگام رانندگی در خیابان های اصلی که دارای خط عابر پیاده هستند، از سمت راست سبقت نگیرید. شاید عابر پیاده از  اتومبیل جلویی شما گذر کرده و در حال عبور از خیابان است. وقتی شما از راست سبقت می گیرید، امکان دیدن عابر پیاده ای که در وسط خیابان قرار گرفته،تقریباً صفر است! پس هیچگاه در عبور از خیابان های دارای خط عابر پیاده، از راست سبقت نگیرید!


2.  در موقعیت زیر، به اتومبیلی که در حال دور زدن است راه بدهید. زیرا در هنگام چرخش قادر به دیدن شما نیست و در نقطه کور وی قرار دارید.


  • ماشین های سبز در حال حرکت به سمت راست هستند.
  • اتومبیل قرمز رنگ در حال دور زدن برای قرار گرفتن در مسیر است در حالیکه فکر می کند اتومبیل های سبز به او راه می دهند.
  • دقت کنید فضای کافی برای دور زدن اتومبیل قرمز وجود ندارد.
  • هیچ گاه در این موقعیت سبقت نگیرید و به اتومبیل در حال چرخش اجازه عبور بدهید.

 

3. در هنگام تغییر لاین( به علت ایجاد ترافیک در لاین فعلی) و یا خروج از تونل( همانطور که میدانید حداکثر سرعت عبور از تونل 60 کیلومتر بر ساعت است) با شتاب زیاد و سرعت بالا رانندگی نکنید. زیرا احتمال توقف کامل اتومبیل ها در هنگام خروج از تونل بسیار زیاد است.

همچنین وقتی در یک لاین ترافیک می شود در حالیکه لاین دیگر در حال حرکت است، احتمال توقف کامل اتومبیل هایی که در این لاین روان، در حال حرکت هستند، افزایش می یابد. به این نکته خیلی خیلی دقت کنید. چون بیش از 50% تصادف های درون ترافیک، بخاطر عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله ایمنی با اتومبیل جلویی به علت شتاب گرفتن ناگهانی اتومبیل است.


برچسب‌ها: اشتباهات رانندگی 2

تاريخ : ۱۳٩۱/٩/٢٩ | ۱٢:٢٢ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

سلام. آخر هفته خوبی رو برای همه دوستان آرزومندیم. اما بد نیست این آخر هفته یه کم به ماشین هاتون برسید.

نکته: می دونید اگه ضد یخ نریزید،جدا از یخ زدن آب رادیاتور، ممکنه سیلندر موتور در اثر سرما بترکه یا جداره ی موتور ترک برداره؟

 

من هم فردا هم می خوام لاستیک های عقب رو عوض کنم و هم یک نگاهی به ترمز های عقب بندازم. قیمت گرفتم ظاهراً لاستیک های ایرانی جفتی 150-160 تومن، خارجی ها 230 تومن به بالا و لاستیک های اندونزی( مثل کورسا) 240 تومن به بالا هستن. حالا ما فعلاً با همین بارز و کویر و یزد می سازیم.نیشخند لیست قیمت انواع تایر.

ضد یخ رو هم فکر کنم با 10-15 تومن بشه 2 لیتر خرید. نسبت تقسیم ضد یخ و آب هم باید 50-50 باشه.یعنی نصف آب بریزید و نصف ضد یخ. تو این لینــک می تونید همه ی دانستنی ها در مورد ضد یخ رو مشاهده کنید.

نکته: می دونید روغن موتور، فیلتر هوا، فیلتر روغن رو باید هر 6 ماه یکبار عوض کرد؟ حتی اگر به کیلومتر خاص روغن موتور( مثل 8000) نرسیده باشه؟ بعد از 6 ماه، روغن موتور منجر به تشکیل رسوب در موتور میشه و گاهی رسوب زدایی از موتور، بسیار هزینه بر خواهد بود! واسکازین رو هر 30000 تا و فیلتر بنزین رو هم هر سال عوض کنید.

من که فردا 6.30 توچالم. تو چال نه هاااااا. توچال زبان اگه کوه رفتید، حتماً از این یخ شکن های کفشی ببرید. پلیور و کاپشن، دستکش، کلاه و شال گردن هم ببرید. یک پلیور اضافه ،یک زیرپوش اضافه و یک جفت جوراب هم ببرید که اگر لباستون خیس شد بتونید عوض کنید. فلاسک چای هم که جای خود داره.چشمک آقا هر کی میاد، بگه. شاد موفق باشید. آخر هفته خوبی داشته باشیــــــــــــد...

 


 


برچسب‌ها: ضد یخ, لاستیک

تاريخ : ۱۳٩۱/٩/٢٧ | ٩:٠٤ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

انواع روش های پارک در کتاب راهنمایی و رانندگی داده شده و همین کتاب منبع مناسبی برای شماست. من فقط یک سری نکات رو که به نظرم میاد یادآوری می کنم و پیشنهاد می کنم حتماً کتاب رو دوباره بخونید. البته اگه حوصله ندارید به این لینک مراجعه کنید و مطالعه بفرمایید.مطالب ذیل صرفاً جهت یادآوری است:

 

1. روش پارک با سر:

این روش فقط برای وقتی استفاده میشه که شما جای پارک اختصاصی خودتون رو دارید و یا به روش مورب پارک می کنید و نیازی به گرفتن پارک دوبل نیست. مثل پارکینگ خانه، پارکینگ فروشگاه های زنجیره ای، خیابان های خلوت و بدون ماشین و خلاصه تمام اماکنی که خلوت هستند و جای پارک به اندازه کافی وجود داره. خب خدارو شکر همه این روش رو بلد هستند و نیاز به توضیح بیشتر نیست. فاصله مناسب با جدول بهتره 45 سانتی متر باشه. اما برخی مواقع ممکنه به علل مختلف این فاصله بین 10 تا 50 تغییر کنه که به غیر از روز امتحان مشکلی نیست.

بعضی وقت ها هست من خودم انقدر مجبور میشم اتومبیل رو به سمت چپ بچسبونم که برای پیاده شدن از درب شاگرد پیاده میشم! یه وقتایی پیش میاد دیگه.

 


برچسب‌ها: انواع پارک(یادآوری چند نکته), پارک مورب

ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/٩/٢٥ | ٩:٥٩ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

دوستان خوبم سلام. از شما تقاضا می کنم اگر از مطالب وبلاگ استفاده کرده اید، کمک کنید و این پرسشنامه مربوط به محیط زیست رو که تنها 5 دقیقه وقت شمارو می گیره  و بسیار خوب طراحی شده حتماً پر کنید. باشد که نتایج این تحقیق باعث سلامت و پاکیزگی شهر ما شود. از همکاری شما دوستان خوبم متشکرم.لبخند

 

لینک پرسشنامه( کلیک کنید)


برچسب‌ها: محیط زیست

تاريخ : ۱۳٩۱/٩/۱٢ | ٧:٢٢ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

راننده خوب کیه؟


 1. کسی که بار اول قبول بشه؟

2.کسی که فرمون رو یه دستی بپیچونه؟

3. کسی که تو اتوبان با سرعت لایی بکشه؟

4.کسی که با کشیدن دستی بچرخه؟

5.کسی که از همه تندتر بره به هیچکس راه نده؟

 

واقعیت اینه که نه بچه ها. راننده خوب به اینا نمیگن. رانندگی خوب نه با قبولی بار اول بدست میاد و نه با کارهای پیست مسابقه! راننده خوب کسیه که:

 


1. با تلاش و پشتکار و با انگیزه قبول بشه. حتی برای بار پنجم.

2.با سرعت قانونی رانندگی کنه.

3.دقت در رانندگی براش اولویت داشته باشه.

4.به قوانین راهنمایی رانندگی احترام بگذاره.

5.از رانندگی بد دیگران تاثیر نگیره و لجبازی نکنه.

6.اگر راننده ای در مسیری بد گیر افتاده، بهش راه بده.

7.حق تقدم رو رعایت کنه.

8.به عابران پیاده که هیچ پناهی ندارند، اجازه عبور از خط کشی عابر پیاده رو بده.

 

9.طوری رانندگی کنه که آب تو دل سرنشینان اتومبیل تکون نخوره و از رانندگیش هراس نداشته باشند.

10.همیشه بهمراه سایر راننده ها یک گروه خوب رانندگی رو تشکیل بدن. مجموعه افرادی که برای رسیدن به مقصد، هم مسیر هستند و در یک زمان رانندگی می کنند.

11.برای حفظ ایمنی خودش و دیگر افراد، اتومبیلش رو همیشه سالم و ایمن نگه داره.

12.در صورت تصادف، خلاف سایر رانندگان، حرکات و رفتار ناشایست و حرف های پوچ برخی افراد، کنترل خودش رو حفظ کنه و کاری نکنه که پشیمونی یک عمر رو بهمراه داشته باشه. مثل رانندگانی که سر یک ورود ممنوع، با هم درگیری فیزیکی و لفظی پیدا می کنند و این خیلی زشت و ناپسنده.

13.مدارک ماشین( گواهینامه، کارت ماشین و بیمه) رو همیشه همراه داشته باشه و بدون همراه داشتن مدارک، هیچ وقت رانندگی نکنه.

 

14. و در آخر باز هم تکرا میکنم. ایمنی خودش و سرنشینان اتومبیل رو همیشه در نظر داشته باشه و روی این نکته سختگیر و جدی باشه. بستن کمربند ایمنی، صحبت کردن با سایر سرنشینان، خوردن مواد غذایی، صحبت کردن با موبایل، نگاه کردن به اطراف و عدم توجه به روبرو و همین طور خواب آلودگی، همه از مواردی هستند که ایمنی شما رو به خطر میندازن و باید این عادات بد رو حداقل بخاطر خودتون و کسانی که دوستشون دارید و سلامتیشون برای شما مهمه، ترک کنید.


برچسب‌ها: راننده خوب کیست؟

تاريخ : ۱۳٩۱/٩/۱٠ | ۱۱:۳۸ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

در روزهای اخیر شاهد بارندگی گسترده در همه جای کشور بودیم. بد نیست یه سری نکات رو برای رانندگی در روزهای بارانی و مه گرفته از قبل انجام بدیم:

به ادامــــــــــــــــه مطلب مراجعه کنید.


برچسب‌ها: رانندگی در روزهای بارانی

ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/٩/٦ | ۳:۳٥ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

این روزها با شدت گرفتن بــــاران های پائیـــــزی و بارش برف در برخی از شهرها و مسیرهای کوهستانی و سردسیر کشور، لزوم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگــــــی برای داشتن رانندگی و سفری ایمن تر بیشتر می شود.

فراموش نکنیم که در جاده ها و خیابان هایی که این روزها به علت بارش باران و یا بــــــــــرف بشدت لغزنده اند این ما هستیم که می توانیم با رعایت کامل و دقیق قوانین راهنمایی و رانندگـی،جان خود و دیگر هموطنانمان را از خطراتی که هردم منتظر ماست، نجات دهیم...

 

ادامـــــــــــه مطلب در وبلاگ کیمیـــــــــا


برچسب‌ها: جاده مارا می بلعد اگر

تاريخ : ۱۳٩۱/۸/٢٧ | ٢:٢۱ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

دانش دو قسم داره. دانش ضمنی و دانش صریح. دانش صریح دانشیه که میشه روی کاغذ آورد و براش یه دستورالعمل نوشت. مثل دانش برنامه نویسی یا ریاضیات. دانش ضمنی دانشیه که در ذهن انسان ها جای داره و به سختی قابل پیاده سازیه چون با تجربه به دست میاد و فرمول خاصی نداره که بتونیم روی کاغذ بیاریمش. مثل دوچرخه سواری. دغدغه ی اصلی مدیران امروز و شرکت های بزرگ و همین طور نسل آینده، اینه که چطور میشه دانش ضمنی رو به دانش صریح تبدیل کرد بطوریکه بتونیم براحتی و با یک دستورالعمل اجرایی، این دانش رو بکار بگیریم و ازش استفاده کنیم قبل از اینکه افرادی که صاحبان دانش ضمنی هستند، دیگر در دسترس نباشند؟

حالا بحث اندازه های ماشین و عبور از کوچه های باریک هم بهمین ترتیب یک دانش ضمنیه. اصلاً بیشتر مواقع خیلی از مهارت های رانندگی ضمنیه و نمیشه واقعاً دستور خاصی براشون نوشت. هدف من هم از ایجاد این وبلاگ، ایجاد مهارت در شما نیست. بلکه بالا بردن دقت شماست. چرا که دقت در رانندگی، مهمترین اصلیه که تا نباشه، مهارت به هیچ دردی نمی خوره! این مطلب رو گفتم و بعد یه سری نکات در مورد سوال دوستان خدمتتون ارائه میدم. امیدوارم برای شما مفید باشه هر چند که می دونم کمی فهمش سخته و تبدیل این دانش ضمنی به دانش صریح یه کم کار سختیه.

به  ادامــــــــــــــه مطلب مراجعه کنید.


برچسب‌ها: رانندگی در کوچه های تنگ, تنظیم فاصله ها

ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۸/٢۱ | ۱۱:٢٩ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

سلام. من یه معذرت به دوستان خوبم بدهکارم بابت تاخیری که در آپ کردن وبلاگ و ارائه ی مطالب درخواستی شما داشتم. قول میدم تو همین یکی دو روزه مطالبی که در موردشون بدقولی شده رو حتماً قرار بدم شاید بتونه برای شما دوستان مفید واقع بشه.

 

اما مطلب امروز:

الف) من خیلی از مواقع شاهد این هستم که اتومبیلی در کنار جاده پارک می کنه در حالیکه کمی جلوتر و در سمت راستش یک خروجی به سمت راست وجود داره. بعد که این اتومبیل از حالت پارک شده می خواد حرکت کنه، بدون دقت به این مساله که ممکنه اتومبیل پشت سری قصد وارد شدن به خروجی رو داشته باشه، با بی دقتی تمام شروع به حرکت می کنند. به نظرتون مشکل کار چیه؟

برای خروج از پارک در چنین مواقعی:

1. راهنما بزنید.

2. مطمئن بشید که اتومبیل پشت سری فاصله زیادی از شما داره.

3. آروم به جلو حرکت کنید و کمی هم فرمان را به سمت چپ بگیرید.

4.قبل از رسیدن اتومبیل پشت سری، با احتیاط کامل و با نگاه کردن به آینه سمت چپ و چک کردن نقاط کور و همچنین شانه سمت چپ( که در درس چک کردن شانه گفتیم) شروع به حرکت کنید و وارد جاده بشید.

5.به سرعت مناسب برسید و متناسب با سرعت ترافیک حرکت کنید.

 

 فرهنگ بدی هم ما داریم که باید به عنوان درد دل بیان کنم. ساعت 6 صبح اتوبان همت (همت شرق) بسیار خلوته. امروز صبح ترافیک وحشتناکی داشت. با خودم گفتم حتماً ترافیک شده.بعد از 20 دقیقه به مرکز ترافیک رسیدیم. ولی هیچ تصادفی در کار نبود! بجاش اتومبیل هایی رو دیدم که وسط اتوبان، بله دقیقاً وسط اتوبان ترمز کرده بودند و در حال تماشای اتومبیلی بودن که در لاین دیگه اتوبان (همت غرب) تصادف کرده بود!!!و جالبتر اینکه 100 متر جلوتر در سمت خودمون، یه پراید و سمند بهم برخورد کرده بودند و نحوه تصادف حاکی از این بود که اتومبیل سمند مشغول تماشا بوده که ناگهان اتومبیل پراید با سرعت از پشت بهش برخورد می کنه و هر دو اتومبیل و سرنشینانش آسیب می بینن. فکر کنید؟ ساعت 6 صبح !

راننده ی محترم، مگه سینما 2000 تشریف آوردید؟ مگر تو عمرتون تا حالا تصادف ندیدید؟ این چه گواهینامه ایه که شما گرفتید؟ بخدا ننگ بر شما با این وضع رانندگیتون. تک تک اونهایی که ایستاده بودند و سانحه رو تماشا می کردند، یک بمب در حال حرکت هستند که هر لحظه آماده ی به خطر انداختن جون خودشون و دیگران هستند. نکنید! بیاید برای یکبار هم که شده رانندگی کنیم. تا کی می خوایم آخه ... هیچی نگم بهتره!

دوستان نظر خودتون رو درباره مطلب دوم بنویسید. خوشحال میشم فرهنگ های بد رو معرفی کنید تا اینجا بنویسیم و سعی کنیم ترکشون کنیم. شاید هر کدوم از ما یه عادت بد داریم که نمی دونیم. ممنونم.

 


برچسب‌ها: فرهنگ یا دقت؟

تاريخ : ۱۳٩۱/۸/٥ | ۱۱:٥۱ ‎ق.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

ایمن‌ترین‌ جا برای کودکان 12 سال و پایین‌تر، صندلی عقب ماشین است. کیسه‌های هوایی می‌توانند برای کودکان زیر 12 سال خطرناک باشند. از آنجایی که کیسه‌های هوایی جانبی با سرعت بسیارزیاد یعنی سریع‌تر از یک چشم به هم زدن پر از باد می‌شوند و این قدرت می‌تواند به شدت به کودکان زیر 12 سال صدمه برساند، اگر کودکی در قسمت جلوی خودرو و به طور ناصحیح روی صندلی کودک نشانده شود و به داشبورد نزدیک باشد، ممکن است در معرض صدمات جدی و مرگ باشد.


نوزادان با صندلی کودک هرگز نباید در صندلی جلوی خودرو با کیسه‌های هوایی جانبی قرار داده شوند، چرا که ممکن است هنگام باد شدن سریع، کیسه‌ هوا به شدت زیاد به کودک برخورد کرده سبب صدمات جدی و حتی مرگ نوزاد شود.

(به ادامــــــــه مطلب مراجعه کنید)


برچسب‌ها: خطر کیسه هوا برای نوزادان و کودکان

ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩۱/۸/۱ | ٢:٤۸ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

شاید شما هم دیده باشید که بعضی از رانندگان در حین رانندگی، سر خودشون رو به سمت چپ می چرخونن تا مطمئن بشن که برای تغییر مسیر، شرایط ایمن باشه.

چک کردن شانه یا به بیان بهتر نگاه کردن از سمت شانه امری حیاتی برای تغییر مسیر ایمن محسوب میشه. کارشناسان معتقدند که 4 مرحله برای چک کردن شانه بصورت ایمن وجود داره بدون اینکه حواس شما رو از رانندگی پرت کنه:

الف) از طریق آینه بغل:


 می تونید اتومبیل B رو ببینید.

نمی تونید اتومبیل A یا C رو ببینید.

 

ب) از طریق آینه ی داخل:


می تونید اتومبیل A رو ببینید.

نمی تونید اتومبیل B یا C رو ببینید.

 

ج) با نگاه کردن به آینه های بغل و آینه داخل+ چک کردن شانه:


اتومبیل A رو می بینید.

اتومبیل B رو می بینید.

اتومبیل C رو می بینید.

 

راهنما بزنید تا مسیر خودتون رو تغییر بدید.

آینه ها و شانه دیگر رو برای چک کردن نقاط کور نگاه کنید.

 

نکته: این 4 مرحله تغییر مسیر ایمن شما رو مهیا می کنه و به یاد داشته باشید که شما  در سمتی رانندگی می کنید که بتونید ببینید. بنابراین شانه ی خودتون رو سریع چک کنید و بلافاصله چشم هاتون رو به جلو برگردونید و به رانندگی ادامه بدید.


برچسب‌ها: چک کردن شانه