تاريخ : ۱۳٩٢/۳/۱٧ | ۱٢:٢٩ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

چند وقت پیش شب هنگام می خواستم به خونه دوستی در غرب تهران بروم. بخاطر اینکه زود راه افتاده بودم و قصد داشتم کمی دیرتر برسم، سرعت رانندگیم رو کم کردم و با 70km/h در لاین دوم رانندگی می کردم. یکی از دوستام می گفت: " رانندگی با سرعت کم لذت بیشتری نسبت به رانندگی با سرعت بالا داره". من به توصیه این دوستم با همون 70 تا رانندگی کردم و سعی کردم از رانندگی لذت ببرم. راستش بد نمی گفت اما در ادامه اتفاقاتی افتاد که نظرم رو کلاً عوض کرد و من تصمیم گرفتم هیچ وقت عادت رانندگی خوبم رو عوض نکنم.


 


برچسب‌ها: مرض روانی, شعور رانندگی

ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٢/۳/۱٧ | ۱٢:۱٥ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

نکته نگران کننده ای که این روزها زیاد می بینم، سرعت بسیار بالای تریلی ها، بونکرها و میکسرهای حمل سیمانه که در اتوبان های تهران مشغول رانندگی هستند. اون هم نه در روز بلکه در ساعات ابتدایی شب یعنی از ساعت 8 به بعد! حداقل سرعت این ماشین آلات سنگین 100 کیلومتر بر ساعته که بسیار نگران کننده ست!

نکته بدتر اینه که این دسته از ماشین ها در لاین سبقت هم رانندگی می کنند و درست عین یک ماشین سواری سبقت می گیرند و تغییر لاین می دهند!!! نمی دونم پلیس راهنمایی رانندگی این روزها کجاست و چرا در اتوبان همت یا حکیم نیست تا جلوی این دسته از رانندگان که با جون ملت بازی می کنند رو بگیره؟ نمی دونم در صورت تصادف با این تریلی ها چه بلایی قراره سر ملت بیاد؟

فقط جهت اطلاع، عبارت "بونکر سیمان" رو در قسمت تصاویر گوگل جستجو کنید تا ببینید چه تصاویری براتون میاره!

توصیه: هنگام مشاهده این ماشین ها، یا پشت سرشان رانندگی کنید و یا اگر می خواهند از شما سبقت بگیرند، بگذارید تا بروند و تا حد ممکن از رانندگی در فاصله نزدیک و جلوی آنها خودداری کنید.


برچسب‌ها: نگران کننده, بونکر سیمان

تاريخ : ۱۳٩٢/۳/٥ | ٩:٠۱ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

از این به بعد یک سری نکات رانندگی رو بصورت تک جمله در وبلاگ منتشر می کنم.بد نیست گاهی بهشون فکر کنیم و در رانندگی استفاده کنیم.

 

نکته: استاد رانندگیم می گفت: می خوای ترمز بگیری، گاز نده!

 

یعنی برای ترمز گرفتن الزاماً نباید پدال ترمز رو فشار داد. فقط گاز ندید تا سرعت کم بشه. این خودش نوعی ترمزگیریه.


برچسب‌ها: نکته روز(ترمز)

تاريخ : ۱۳٩٢/۳/٤ | ٩:٢۱ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

موتور اتومبیل همانگونه که عامل حرکت است، عامل بازدارنده نیز هست. پس از نیروی موتور اتومبیل هم می توان جهت حرکت استفاده کرد و هم در جهت توقف و کاهش سرعت.

اما استفاده مناسب از این امر حائز اهمیت است.چراکه می بایست از این ویژگی در سرعت ها و وضعیت های مناسب استفاده کرد.

تمرین جهت آشنایی با قدرت موتور جهت مهار حرکت:

تمرین 1: در یک مکان خلوت که اتومبیل در آن تردد نمی کند، شروع به حرکت کنید تا با دنده دو به سرعت حدود 50km/h برسید و سپس کلاچ را تا انتها فشار دهید و دنده را خلاص کنید. احساس رها شدگی اتومبیل را حس می کنید؟ در این لحظه ترمز کنید و بصورت ذهنی مدت زمان شروع ترمز تا توقف کامل را اندازه بگیرید.

اکنون یک بار دیگر این عمل را تکرار کنید. منتهی وقتی به سرعت 50 رسیدید، کلاچ را تا انتها فشار دهید و بعد از اینکه کمی اتومبیل بصورت خلاص حرکت کرد، به آرامی پا را از روی کلاچ بردارید و اجازه دهید کم کم چرخ دنده ها درگیر شوند. ایا احساس تسلط بیشتری بر اتومبیل جهت کنترل و ترمز کردن نمی کنید؟ حال با استفاده از این روش، هنگامیکه کلاچ را به آرامی رها می کنید و موتور را درگیر می کنید، سعی کنید از ترمز نیز استفاده کنید و اتومبیل را متوقف سازید. در این حالت شاید بهتر باشد کلاچ را به ارامی و تا انتها رها کنید و سپس ترمز کنید و درست قبل از خاموش شدن اتومبیل، کلاچ را نیز همراه ترمز بگیرید. این کار را چندین بار تکرار کنید و با حالت اول مقایسه کنید.

 

تمرین 2: تمرین بالا را با دنده 3 و سرعت 70 امتحان کنید. این بار می خواهیم تاثیر دنده 3 بر ترمز را درک کنیم. همین کار را با دنده 4 انجام دهید. نتیجه کدامیک بهتر است؟

 

تمرین3: در تمرینی که با دنده 3 انجام می دهید، وقتی دنده 3 درگیر شد،کمی ترمز کده تا به سرعت زیر 50 برسیم؛ سپس کلاچ را گرفته و بلافاصله به دنده 2 بروید. حالا کم کم کلاچ را رها کنید و ترمز کنید و مانند حالت قبل از خاموش شدن اتومبیل جلوگیری کنید. نسبت به حالتی که با دنده 3 ترمز می کردید، چه تفاوتی را احساس می کنید؟

 

بله هرچه به دنده کمتر و سنگین تر برویم، قدرت موتور در کاهش سرعت اتومبیل تاثیر بیشتری خواهد داشت. در حالی که ترمز کردن با دنده های 4 و 5 عملاً تاثیر بسیار کمی دارد.

چند نکته مهم:

1. در اکثر موارد با کاهش دنده ها به 3، موتور کمک بسیار خوبی برای کاهش سرعت خواهد بود. یعنی دنده 3 جمع کننده مناسبی است. اما در معابر و محله ها باید از کاهش دنده به 2 استفاده کرد. زیرا این اماکن محل سرعت رفتن و حرکت با دنده 3 نیست!

2. حتماً در توقف از دنده 4 و 5، ترمز کرده تا به زیر سرعت 80 برسید. سپس دنده را 3 کرده و کلاچ را به ارامی رها کرده و ترمز کنید تا متوقف شوید. هرگز با دنده 4 و 5 تا توقف کامل ترمز نکنید. این کار باعث می شود مدت زمان ترمز تا توقف کامل افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کند.

3. نیازی به رفتن از دنده 2 به 1 برای ترمز نیست. دنده 2 حداکثر توان موتور جهت ترمز را به شما می دهد. پس عملاً این فکر را از سرتان بیرون کنید.

4. ترمز با دنده 4 و 5 اشکالی ندارد. به شرط اینکه در حد نیش ترمز باشد و جلوی مسیر ترافیک نشده باشد. این مورد را برای این ذکر می کنم که گاهی مجبور می شوید با 4 ترمز کنید و مجدداً بدون تعویض دنده با همان 4 حرکت کنید. صرفاً در اتوبان و سرعت بالای 80 و نیش ترمز.

تمرین های ذکر شده در بالا از مهمترین تمرین ها جهت اشنایی با قدرت موتور و مهار اتومبیل است. اگر این تمرین ها را بخوبی انجام دهید، با کسب مهارت لازم می توانید در مواقع لزوم از بسیاری تصادفات جلوگیری نمایید و سلامت خود و دیگران را تضمین کنید.


برچسب‌ها: ترمز کردن, مهار اتومبیل, قدرت موتور

تاريخ : ۱۳٩٢/۳/٤ | ۸:٤٩ ‎ب.ظ | نويسنده : بامداد-ایران

خوابیدن در هنگام رانندگی در یک لحظه اتفاق میفتد. برای یک لحظه پلک ها روی هم می روند و همان یک ثانیه کافیست تا حادثه ای مرگبار برای شما رخ دهد.

هنگامیکه در حال رانندگی احساس خستگی شدید می کنید، به وضعیت چشم های خود در آینه نگاه کنید. اگر توان باز نگه داشتن آنها را ندارید و آثار قرمزی را در چشمان خود مشاهده می کنید، بدانید که فرصت کمی برای جلوگیری از یک حادثه در اختیار دارید. زیرا هرچقدر هم که حرفه ای باشید، به علت فشار ناشی از رانندگی و نیز حرکت یکنواخت، در یک لحظه وضعیت بدن شما ثابت شده و مغز چنین فکر می کند که شما در وضعیت بی تحرکی و استراحت هستید. بنابراین ناخوداگاه و بدون اینکه متوجه شوید، به بستن چشم ها جهت وارد شدن به وضعیت استراحت کامل فرمان می دهد. این همان لحظه خطرناک و حادثه ساز است. اتومبیلی که با سرعت زیاد در حال حرکت است و بصورت مورب حرکت می کند. در چنین حالتی احتمال چپ کردن اتومبیل بشدت بالا می رود. زیرا به محض اولین برخورد و یا شنیدن صدای بوق اتومبیل های دیگر، راننده از حالت خواب آلودگی درآمده و حرکت ناگهانی انجام می دهد و در اثر این حرکت و چرخش سریع فرمان، اتومبیل به یکباره چپ می کند...

 

بهترین کار برای جلوگیری از این امر، استراحت کافی قبل از رانندگی است. شما هم صبح زود به محل کار می روید؟ آیا دیروقت به منزل بازمی گردید؟ به نظر شما حفظ سلامتی مهمتر از هرچیز دیگری در زندگی نیست؟

 

اگر در هر لحظه ای از رانندگی احساس خستگی می کنید، در محل پارک اضطراری پارک کرده و با آب سرد صورتتان را شستشو دهید. در صورت امکان حداقل برای 20 دقیقه بخوابید و استراحت کنید. این 20 دقیقه جبران کننده 2 ساعت از کمبود خواب شما در شب است.

به هر حال همراه داشتن یک همراه مطمئن در سفرهای جاده ای، به کاهش احتمال تصادف در اثر خواب آلودگی کمک می کند. پس همواره در مسیرهای طولانی از همراهی یک راننده مطمئن و هوشیار دریغ نکنید.

موسیقی غیر یکنواخت و نسبتاً تند در افزایش سطح هوشیاری شما تاثیر بسزایی دارد.سعی کنید حتماً از سری موسیقی های مورد علاقه خود در اتومبیل داشته باشید و به هنگام حرکت به آن گوش دهید.

نکته مهم: هیچگاه در هنگام رانندگی "فکر و خیال" نکنید. فکر کردن بیش از حد در حین رانندگی باعث خیره شدن چشم ها به جلو و کاهش تمرکز شما شده و قدرت واکنش و عکس العمل سریع را از شما می گیرد. بنابراین در هنگام رانندگی فقط و فقط به رانندگی تمرکز کنید و بس.

وسیله ای برای جلوگیری از خوابیدن حین رانندگی

 


برچسب‌ها: خواب آلودگی, خوابیدن حین رانندگی